خانه و آشپزخانه

✔6نکته برای خرید بخاری‌ برقی فن دار

دکوراتیو در دیجی کالا

بخاری‌ برقی فن دار یا بخاری دمنده بخاری است که با استفاده از یک فن، هوای گرمی که از روی منبع گرم عبور می‌کند را در فضا پخش می‌کند و سبب گرم شدن محیط می‌شود. بخاری‌ برقی فن دار فضا را زودتر از بخاری بدون فن گرم می‌کند اما مانند هر فن دیگری صدا تولید می‌کند.

برق مصرفی بخاری‌ برقی فن دار و کارایی آن

بخاری‌ برقی فن دار به دلیل ساختار ساده‌ای که نسبت به سایر بخاری‌ها دارد قیمت پایین‌تری دارد. در این بخاری‌ها مقدار نسبتاً کمی از الکتریسیته برای کار کردن فن مصرف و مازاد آن تبدیل به گرما می‌شود. ولی به‌طورکلی بخاری برقی به دلیل هزینه برق گران‌تر از بخاری‌ گازی هستند و به همین دلیل بخاری‌های برقی برای استفاده دائمی مناسب نیستند. بخاری‌ برقی فن دار غیر برقی هم وجود دارد اما نسبت به مدل‌های برقی کارایی کمتری دارند زیرا در زمان احتراق مقداری از گرما را از دست می‌دهند.

بخاری‌ برقی فن دار مدرن قابلیت تنظیم قدرت برای تعیین توان خروجی را دارند و همچنین برخی دیگر دارای ترموستات بوده تا پس از رسیدن به دمای موردنیاز، خاموش شود البته آن‌ها کنترل کاملی بر روی دمای محیط ندارند زیرا:

  • ترموستات معمولاً به بدنه موتور متصل بوده و دما را بر اساس آن اندازه می‌گیرد.
  • ترموستات هایدو فلزی پایه معمولاً هیسترزیس (Hysteresis) قابل‌توجهی دارند.
  • سنسورهای از راه دور و ترموستات‌هایی با هیسترزیس کمتر در دسترس هستند، اما کمتر رایج هستند، زیرا گران‌تر هستند و گرم‌کن اصلی فن برای بیشتر اهداف رضایت‌بخش است.

فن‌هایی که در بخاری فن دار استفاده می‌شود عموماً برقی می‌باشند اما در این‌ بین برخی از بخاری‌های فن دار منابع دیگری استفاده می‌کنند؛ مانند:

  • بخاری‌های برقی قابل‌ حمل اگرچه ممکن است، گرما زیادی را تأمین کنند، اما این بخاری‌ها معمولاً کوچک هستند. ازآنجایی‌که گرما توسط فن خارج می‌شود، بدنه بخاری نیازی به یک هیت سینک مؤثر ندارد.
  • لوله آب گرم درجایی استفاده می‌شود که گرما توسط سیستم گرمایش هیدرونیک تامین می شود.
  • گاز ، نفت سفید و گاهی سوخت های دیگر مانند روغن موتور استفاده‌شده در بخاری‌های فن دار باقدرت بالا می‌سوزند.

بخاری‌برقی فن دار

ایمنی بخاری‌ برقی فن دار

در ساخت بخاری‌ برقی فن دار از قطعات برقی استفاده‌شده است بنابراین مناسب استفاده در محیط مرطوب نیستند؛ زیرا اگر رطوبت سبب ایجاد محیطی رسانا شود موجب برق گرفتی و آسیب‌های الکتریکی می‌شود. بخاری‌های برقی فن دار معمولاً یک فیوز حرارتی نزدیک به المنت‌های گرمایشی دارند تا در صورت ازکار افتادن فن یا مسدود شدن ورودی هوا، از آسیب ناشی از گرمای بیش‌ازحد جلوگیری کند و یک سوئیچ روکش برای خاموش کردن بخاری درزمانی که خروجی فن در آن نیست، دارند.

بخاری‌های فن دار که از سوخت‌های دیگر استفاده می‌کنند تمام دودهای حاصل از احتراق را به داخل اتاق آزاد و خطر مسمومیت توسط مونوکسید کربن و دی اکسید کربن را ایجاد می‌کنند. بیشتر بخاری‌های فن دار سوختی از مبدل حرارتی و تهویه خارجی استفاده می‌کنند و با تخلیه گازهای حاصل از احتراق به فضای باز از این خطر جلوگیری می کنند.


بیشتر بخوانید:راهنمای خرید آینه دیواری مدرن برای دکوراسیون داخلی+ لیست قیمت


ویژگی‌هایی که باید در بخاری‌برقی جستجو کنید

1-تایمر

تایمر در بخاری‌برقی فن دار به شما این امکان را می‌دهد که بخاری را در زمان‌ها یا بازه‌های زمانی مشخصی تنظیم کنید – برای گرم کردن اتاق قبل از بیدار شدن در صبح، یا هنگام شب برای خاموش کردن بخاری و صرفه‌جویی در مصرف برق مفید است. انتخاب بخاری‌ برقی فن‌ دار، دارای تایمر گزینه بهتری نسبت به استفاده از دوشاخه هوشمند است؛ زیرا ممکن است تایمرهایی غیر از تایمر تعبیه‌شده بر روی خود بخاری، توان مقدار جریان برق عبوری را نداشته باشند و سبب آتش‌سوزی شوند.

2-ترموستات

ترموستات روی بخاری‌برقی فن دار شما در اصل یک کلید مکانیکی یا دیجیتالی است که با گرما فعال می‌شود که به شما امکان می‌دهد دمای اتاق را با روشن کردن بخاری کمتر از حداقل درجه حرارت تنظیم کنید و پس از رسیدن به حداکثر دمای تنظیم‌شده دوباره آن را خاموش‌کنید. یک ترموستات خوب دمای ثابتی را حفظ می‌کند. بدون ترموستات بخاری شما دائماً کار می‌کند و اتاق شما ممکن است به طرز ناراحت‌کننده‌ای گرم شود و همچنین مصرف برق شما به همان نسبت بالا خواهد بود.

نکته مهم این است که اگر ترموستات بخاری‌ برقی فن دار خود را خیلی زیاد کنید دمای اتاق سرد را سریع‌تر به دمای موردنظر نمی‌رساند و بخاری شما همچنان با همان سرعت گرم می‌شود، اگر فراموش کنید آن را خاموش‌کنید، فقط‌ اتاق خود را بیش‌ از حد گرم می‌کنید. آن را روی تنظیمات دلخواه خود بگذارید و هنگامی‌که دمای موردنظر شما به دست آمد بخاری شما برای حفظ یک محیط راحت روشن و خاموش می‌شود.

بخاری برقی

3-قطع کننده حرارتی

یک ویژگی ایمنی ضروری در بخاری‌ برقی فن دار، قطع کننده حرارتی است. بخاری را در صورت داغ شدن بیش‌ازحد آن خاموش می‌کند. برای مثال اگر چیزی بخاری شمارا پوشانده باشد خطر آتش‌سوزی را کاهش می‌دهد. صرف‌نظر از وجود قطع کننده‌های حرارتی، هرگز نباید حوله یا سایر وسایل را روی بخاری قرار دهید تا خشک شوند.

برخی از بخاری‌ها ممکن است به‌جای (یا به‌عنوان پشتیبان) سوئیچ، فیوز داشته باشند. این کار را انجام می‌دهد، اما پس از روشن شدن فیوز، قبل از اینکه بخاری را دوباره مصرف کنید، باید توسط یک تکنسین تعویض شود؛ اما باید بدانید که هزینه این سرویس می‌تواند بیشتر از قیمت اصلی بخاری باشد. فیوز حرارتی به‌اندازه کلید حرارتی مناسب نیست. متأسفانه، تقریباً غیرممکن است که مصرف‌کننده بداند آیا بخاری دارای این نوع دستگاه قطع کننده حرارتی است یا خیر.

اکثر بخاری‌ها به‌نوعی دارای قطع حرارتی هستند، اما همه آن‌ها در مشخصات محصول خود چنین چیزی را بیان نمی‌کنند. اگر شک دارید، بخاری‌ برقی فن داری را انتخاب کنید که به‌وضوح مشخص کند که این ویژگی را دارد.

4-سوئیچ شیب

یک سوئیچ شیب، بخاری‌ برقی را فوراً خاموش می‌کند اگر از یک زاویه خاص کج شود یا بیفتد. این کمک می‌کند تا از آتش‌سوزی احتمالی ناشی از تماس مستقیم قسمت‌های داغ بخاری با کف یا مواد دیگر جلوگیری شود. همه بخاری‌ها طبق قانون ملزم به داشتن سوئیچ شیب نیستند، اما ما فکر می‌کنیم که این‌یک ویژگی ایمنی مهم است که در هر بخاری باید به دنبال آن بود. قطع کننده حرارتی نیز اغلب بخاری را در صورت افتادن خاموش می‌کند، اما ممکن است مدت‌زمان بیشتری طول بکشد.

5-طول سیم

طول سیم یکی از نکات مهم برای بخاری‌ها ازنظر قابلیت استفاده و ایمنی است. شما به سیمی نیاز دارید که به‌اندازه کافی بلند باشد تا بتوانید بخاری خود را درجایی قرار دهید که بیشترین تأثیر را دارد. مناسب‌ترین طول سیم بخاری زیر یک متر تا 2.7 متر با میانگین 1.7 متر است.


👈هرگز نباید برای وصل کردن بخاری‌ برقی از سیم سیار استفاده کرد؛ زیرا بخاری‌ها جریان برق زیادی را نیاز دارند که می‌تواند باعث گرم شدن و آتش گرفتن شود؛ و اگر مجبور به استفاده از سیم سیار هستید، مطمئن شوید که برای میزان جریانی که بخاری شما نیاز دارد قابل‌مصرف است.👉


بخاری‌برقی فن دار

6-ساعت فراست

یکی از ویژگی‌های دیگر در بخاری برقی فن دار که برای آب‌وهوای سردتر در مناطقی که ممکن است به زیر صفر برسد مفید است، ویژگی ساعت یخبندان برای حفظ دمای حدود 5 درجه سانتی‌گراد، جلوگیری از یخ‌زدگی استفاده می‌شود. این تنظیم معمولاً انرژی نسبتاً کمی مصرف می‌کند و می‌تواند به محافظت از لوله‌های آب در برابر یخ‌زدگی و کاهش رطوبت در اتاق کمک کند.

کلام آخر

بخاری‌‌ برقی فن دار یا معمولی به علت مصرف بالای برق برای مصرف مداوم مناسب نیستند. اما برای زمان‌های کوتاه انتخاب خوبی هستند تا بتوانید از گرمای آن لذت ببرید. اما در زمان خرید به نکات گفته‌شده دقت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید و نکات ایمنی را در حین مصرف فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا