خانه و آشپزخانه

وب سایت مرجی + طرز تهیه 3 غذای مازندرانی

دکوراتیو در دیجی کالا

شاید با دیدن کلمه مرجی (marji) احساس کنید که این واژه انگلیسی است. درصورتی‌که به گویش مازندرانی معنی مرجی، عدس می‌باشد.

در پخت غذا‌های مازندرانی از عدس استفاده زیادی می‌شود و مازندرانی‌ها به‌جای واژه عدس به این حبوبات مغذی مرجی می‌گویند. در این محتوا قصد داریم تا ضمن بررسی وب سایت marji طرز تهیه چند نوع غذای مازندرانی خوشمزه که در پخت آن‌ها از عدس استفاده می‌شود را نیز به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه انواع غذای مازندرانی

وب سایت مرجی marji.ir در چه زمینه‌ای فعالیت دارد؟

وب سایت مرجی در زمینه تهیه و انتشار محتوا‌های کاربردی فعالیت دارد. مباحث اصلی سایت مرجی درباره موضوعات آرایشی و بهداشتی، خانه و آشپزخانه، مد و پوشاک و نیز سبک زندگی می‌باشد.  مرجی با تهیه محتوای اختصاصی متنی و تصویری سعی دارد تا به افزایش دانش عمومی و آگاهی شما در زمینه‌های بیان شده، کمک کند.

 

توضیحاتی درباره سایت مرجی

سایت مرجی در سال 1400 با هدف تولید محتوا درباره موضوعات، محصولات و خدمات در دسته‌بندی‌های مختلف راه اندازی شده است. همچنین افزایش سطح اطلاعات افراد برای خرید محصولات یکی دیگر از اهداف سایت مرجی است و تا رسیدن به این مهم تلاش خواهد کرد. لوگوی سایت مرجی از عدس اقتباس‌شده که  همانطور که مشاهده می‌کنید در حال جوانه زدن و شروع رشد است.

در قسمت بعد طرز تهیه چند غذای محلی که با عدس یا مرجی درست می‌شود را آموزش می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

سایت مرجی

 

طرز تهیه انواع غذای مازندرانی

انواع غذای مازندرانی دارای طعم و مزه بی‌نظیری می‌باشند و بیشتر نقاط ایران به این نوع غذا‌ها علاقه‌مند هستند. در ادامه مطلب با طرز تهیه انواع غذا‌های مازندرانی در خدمت شما همراهان عزیز و گرامی خواهیم بود.

طرز تهیه انواع غذای مازندرانی

دستور غذایی اول: طرز تهیه مرجی پلو با شوره ماهی

به مرجی پلا، عدس پلوی مازندرانی نیز گفته می‌شود. نحوه پخت این نوع عدس پلو با سایر عدس پلو‌های ایرانی فرق دارد و این پلوی خوشمزه به همراه ماهی شور میل می‌شود.

طرز تهیه مرجی پلا

مواد لازم مرجی پلو برای 8 نفر

  • 5 پیمانه برنج
  • 5 عدد تخم‌مرغ
  • 4 عدد پیاز متوسط
  • 3 پیمانه عدس
  • ماهی نمک سود شده: 600 گرم
  • 4 قاشق غذاخوری کره
  • زردچوبه: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل: به مقدار لازم

مراحل پخت مرجی پلو

ابتدا برنج را بشویید سپس برنج را به همراه آب گرم به مدت 60 دقیقه خیس نمایید. عدس را هم درون ظرفی جداگانه به مدت 120 دقیقه خیس نمایید. پوست عدس خیس‌خورده را به کمک دست جدا نمایید می‌توانید عدس را درون آسیاب نیز بریزید.

پس از گذشت مدت‌زمان ذکر شده قابلمه حاوی برنج را به همراه نمک، زردچوبه، کره، پیاز سرخ شده و عدس به قابلمه اضافه نمایید. حرارت گاز را روی شعله ملایم قرار دهید و برنج را هم بزنید تا با مواد ترکیب شود. بعدازاینکه آب برنج خشک شد دمکنی را روی آن قابلمه قرار دهید و اجازه دهید تا کته به مدت 45 دقیقه پخته شود.

عدس پلو مازندرانی

در اواسط پخت کته ماهی شور را درون ظرفی مناسب بگذارید سپس ظرف را روی کته قرار دهید تا به کمک بخار کته، ماهی نرم شود و شوری آن نیز گرفته شود.

در مرحله پایانی پخت پلو می‌توانید ماهی را درون سرخ‌کنید و بعد از میکس کردن ماهی با تخم‌مرغ آن را به‌صورت کوکو در‌آورید.

مرجی پلو را درون ظرفی مناسب بکشید سپس ماهی شور را هم درون ظرف دیگری قرار دهید و این دو غذای خوشمزه را تزیین کنید. در صورت تمایل می‌توانید عدس پلو مازندرانی را به همراه ترشی میل کنید.

نکات طلایی برای پخت بهتر عدس پلوی مازندرانی

  1. برای پخت این نوع عدس پلو نباید تمام عدس از پوسته‌اش جدا شود.
  2. پخت این غذا در فصول سرد سال بیشتر رواج دارد.
  3. برای خوشمزه‌تر شدن عدس پلوی مازندرانی می‌توانید از کره و پیاز داغ به مقدار بیشتری استفاده نمایید.
  4. خیس کردن برنج قبل از پخت از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.
  5. با خیس کردن لپه می‌توانید نفخ آن را به‌صورت کامل بگیرید.

مرجی پلا خوشمزه و لذیذ

دستور غذایی دوم: طرز تهیه اسفناج مرجی مازندران

اسفناج مرجی مازندران از انواع غذا‌های اصیل مازندرانی محسوب می‌شود. این نوع غذا علاوه بر اینکه دارای طعمی بی‌نظیر است خاصیت درمانی نیز دارد.

طرز تهیه اسفناج مرجی مازندران

مواد لازم پخت اسفناج مرجی

  • 1 کیلوگرم اسفناج
  • 250 گرم عدس
  • 4 یا 3 حبه سیر
  • 5 قاشق غذاخوری رب انار ترش
  • آب: به مقدار لازم
  • روغن دنبه یا روغن کنجد: به میزان لازم
  • زردچوبه و نمک: به مقدار لازم
  • فلفل و گلپر: به مقدار لازم

مراحل پخت اسفناج مرجی:

برای پخت اسفناج مرجی مازندران ابتدا عدس را به مدت چند ساعت خیس کنید. عدس خیس‌خورده را درون قابلمه‌ای مناسب بریزید سپس عدس را بپزید.

درون قابلمه‌ای دیگر مقداری آب بریزید سپس اسفناج خردشده را به آب در حال جوش بیفزایید. سیر را خردکنید سپس سیر را به کمک روغن دنبه یا روغن کنجد تفت دهید.

فلفل، نمک، زردچوبه و گلپر را به سیر سرخ شده بیفزایید و مواد را هم بزنید تا ادویه‌ها نیز تفت بخورند. مخلوط سیر و پیاز را به اسفناج‌های پخته‌شده اضافه نمایید. عدس را هم به مخلوط اسفناج بیفزایید.

در مرحله آخر طرز تهیه اسفناج مرجی مازندران رب انار را به مخلوط مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا این غذای مازندرانی خوش طعم پخته شود.

بعد از پخت اسفناج مرجی آن را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید. در صورت تمایل می‌توانید این غذای خوش طعم و لذیذ را به همراه سبزی تازه و نان سنگک میل نمایید.

غذای مازندرانی خوشمزه و لذیذ

دستور غذایی سوم: طرز تهیه عدسی خوشمزه

عدسی از انواع غذا‌های ایرانی خوشمزه به شمار می‌رود که در وعده شام، نهار، صبحانه یا افطار میل می‌شود. این غذا در سراسر کشور ایران پخته می‌شود و دارای دستورات پخت متفاوتی است.

طرز تهیه عدسی

مواد لازم پخت عدسی:

  • عدس: 400 گرم
  • سیب‌زمینی متوسط: دو عدد
  • پیاز متوسط: دو عدد
  • سیر: دو حبه
  • رب گوجه‌فرنگی: دو قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم

مراحل پخت عدسی:

ابتدا عدس را تمیز نمایید سپس عدس را درون ظرفی مناسب بریزید و آن را بشویید. روی عدس به مقدار کافی آب بریزید و اجازه دهید تا عدس‌ها به مدت چند ساعت خیس بخورند تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

آب عدس را خالی کنید سپس عدس خیس‌خورده را درون قابلمه‌ای مناسب بریزید. پوست سیب‌زمینی‌ها را نیز بگیرید سپس سیب‌زمینی‌ها را به شکل نگینی خرد نمایید. سیب‌زمینی‌های خردشده را به قابلمه اضافه نمایید سپس 4 لیوان آب جوش به قابلمه بیفزایید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا مخلوط عدس و سیب‌زمینی‌ها پخته شوند.

در این مرحله از طرز تهیه عدسی، پیاز را به‌صورت نگینی خرد نمایید سپس درون تابه‌ای مناسب پیاز را به همراه مقداری روغن بریزید و پیاز‌ها را تفت دهید. زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز سرخ شده اضافه کنید. سیر رنده شده را نیز به پیاز‌ها بیفزایید و مقداری سیر را تفت دهید.

دستور پخت عدسی

رب گوجه‌فرنگی را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید سپس رب را تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق غذاخوری آرد گندم به مخلوط مواد تابه اضافه نمایید سپس آرد گندم را تفت دهید.

مخلوط پیاز و عدس را به قابلمه حاوی عدس و سیب‌زمینی بیفزایید و مواد را مقداری هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا عدسی به خوبی جا بیفتد و به غلظتی مناسب برسد.

بعد از گذشت 45 تا 60 دقیقه از پخت عدسی می‌توانید این غذای خوشمزه را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید و به همراه آب‌لیموی ترش آن را میل کنید.

عدسی خوشمزه

نکات طلایی برای پخت بهتر عدسی

  1. اگر تمایل دارید به عدسی قارچ نیز اضافه کنید می‌توانید 200 گرم قارچ را به همراه مقداری روغن و آبلیمو تفت دهید. در مراحل پایانی طرز تهیه عدسی باید قارچ سرخ شده را به مواد درون قابلمه اضافه کنید تا رنگ قارچ‌ها تیره نشود.
  2. عدس را خیس کنید تا نفخ آن به‌صورت کامل گرفته شود.
  3. برای خوش طعم‌تر شدن عدسی می‌توانید علاوه بر سیر و پیاز از ادویه‌جاتی نظیر گلپر، زردچوبه، فلفل قرمز و … استفاده نمایید.
  4. وجود سیب‌زمینی باعث می‌شود تا عدسی لعاب‌دار شود. اگر شما تمایلی به استفاده از سیب‌زمینی در طرز تهیه عدسی ندارید می‌توانید آن را حذف نمایید. بجای سیب‌زمینی می‌توانید چند قاشق عدسی پخته‌شده را در ظرفی بریزید. سپس با پشت قاشق آن‌ها را له کنید و دوباره به قابلمه عدسی اضافه کنید. این کار باعث لعاب‌دار شدن عدسی می‌شود. البته می‌توانید توصیه بعدی را انجام دهید.
  5. در صورت حذف سیب‌زمینی از طرز تهیه عدسی باید مقدار آرد بیشتری را تفت دهید و به عدسی بیفزایید تا این غذای خوشمزه لعاب‌دار شود.

مراحل پخت عدسی

نتیجه‌گیری:

در این مطلب به معرفی وب سایت مرجی پرداختیم. همچنین طرز تهیه چندین غذای محلی مازندرانی با استفاده از عدس را فراگرفتیم. امیدواریم با مراجعه به این وب سایت توانسته باشید اطلاعات لازم را در مورد محصول یا غذای موردنظر خود بدست آورده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا