خانه و آشپزخانه

معرفی 21 نوع از بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم برای فضای داخلی خانه شما

دکوراتیو در دیجی کالا

بهترین گیاهان آپارتمانی کدم‌اند؟ اگر به دنبال گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم یا گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور زیاد و یا حتی به دنبال گیاهان آپارتمانی مقاوم‌به‌گرما و سرما هستید، به‌جای درستی مراجعه کردید، ما در این مقاله از وب‌سایت مرجی فهرستی از بهترین گل‌ها آپارتمانی مقاوم و ارزان به همراه ویژگی‌ها و شرایط نگهداری هر یک از این‌ها را آماده کردیم.

همان‌طور که می‌دانید، رشد هرگونه گیاه آپارتمانی نیاز به خاک غنی، آبیاری منظم و نور مناسب دارد. اما اگر نور خورشید خیلی کم وارد اتاق شود یا بخواهید گل‌های خود را در راهرو قرار دهید چه باید کرد؟ پاسخ ساده است گیاهان آپارتمانی مقاوم و سایه دوست را انتخاب کنید. تعداد زیادی از این نوع گیاه وجود دارد که مراقبت از همه بسیار آسان است. بیایید در ادامه به محبوب‌ترین آن‌ها نگاه کنیم.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم یا گیاه صلح (Spathiphyllum)

در میان گیاهان آپارتمانی مقاوم، این گل جز محبوب‌ترین‌ها است. گیاه فیلوم خاک فراوان را نمی‌پذیرد، زیرا باعث پوسیدگی سیستم ریشه می‌شود. این گیاه نه‌تنها برای تزئین اتاق طراحی‌شده است، بلکه یک محیط هوای مرطوب را نیز در اتاق ایجاد می‌کند. فیلیوم با برگ‌های زیبا و گل‌هایی که به رنگ سفید است بسیار جذاب است.

اسپاتی فیلوم ‌یکی از معدود محصولات گل‌دار مقاوم است که می‌تواند شرایط سخت و مراقبت محدود را تحمل کند. این گیاه را می‌توان جزء گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری طبقه‌بندی کرد که نیاز به مراقبت خاصی نیاز ندارد. این گیاه بدون هیچ تحریکی شکوفا می‌شود و در نور معمولی تقریباً در تمام طول سال گل می‌دهد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ پتوس

پتوس (Epipremnum)

پتوس جز گیاهان همه‌کاره محسوب می‌شود که برای هر محیطی قابل‌استفاده است. این گیاه هم در نور رشد دارد و هم می‌تواند در گوشه‌های تاریک زندگی کند و نیازی به آبیاری مکرر ندارد. درواقع پتوس جز گلهای آپارتمانی مقاوم به سایه و جز گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم‌آبی است که به‌راحتی خود را با شرایط محیطی هماهنگ می‌کند. گیاه پتوس بد لیل تحمل تاریکی تقربیا غیرقابل نفوذی که دارد در بین مردم به پیچک شیطان شهرت دارد. این گیاه به زیبایی از روی تکیه‌گاه‌ها بالا می‌رود و محیط اطراف خود را سبز می‌کند. پتوس جز گیاهان آپارتمانی سریع الرشد محسوب می‌شود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ گل گندمی

گل گندمی (Chlorophytum)

برای پرورش یک گیاه آپارتمانی مقاوم، گل گندمی یا کلروفیتوم یک گزینه ایده آل است زیرا گیاه گل گندمی جز مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است که هم در نور کم وهم در برابر نور شدید خورشید رشد خواهد کرد، درواقع گل گندمی جز گیاهان آپارتمانی مقاوم‌به‌گرما و هم جز گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب می‌شود که در برابر کم‌آبی و یا حتی آبدهی زیاد هم مقاوم است.

این گیاه می‌تواند برای مدت طولانی هم در آفتاب و هم در مکان‌های سایه به حیات خود ادامه دهد. ترجیحاً آن را در آشپزخانه قرار دهید، کلروفیتوم در جذب بخارهای مضر بسیار عالی عمل می‌کند. اگر گل گندمی برای مدت طولانی در سایه باشد، ممکن است کمی رنگ روشن خود را از دست بدهد که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بازسازی می‌شود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ برگ عبایی

برگ عبایی (Aspidistra Plant)

گل برگ عبایی دارای برگ‌های براق سبز است که روی ساقه‌های زیرزمینی رشد می‌کند. گیاه برگ عبایی جز گیاهان آپارتمانی مقاوم و سایه دوست است که اشعه مستقیم خورشید می‌تواند باعث سوختگی برگ‌های آن شود مگر اینکه در اوایل صبح و یا اواخر بعدازظهر باشد. گیاه برگ عبایی در تابستان و بهار در دمای 25-26 درجه سانتی‌گراد احساس خوبی دارد و در زمستان هم بهترین دما برای این گیاه دمای تقریبی 15 درجه سانتی‌گراد است. این گیاه در فصول گرم سال به آبیاری فراوان و با دفعات تقریباً هر دو روز یک‌بار نیاز دارد ولی در پاییز و زمستان آبیاری باید به دو بار در هفته کاهش یابد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ زاموفیلیا

زاموفیلیا (zamiokulkas)

زاموفیلیا دارای ساقه‌های ضخیم و برگ‌های پر و براق است که باعث می‌شود این گیاه در عین ظریف بودن سخت به نظر برسد. زاموفیلیا برای اتاق نشیمن عالی است، زیرا ارتفاع آن تا یک متر هم می‌رسد. آن را روی پنجره شرقی یا غربی قرار دهید و به‌طور دوره‌ای گل را در جهت‌های مختلف به سمت منبع نور بچرخانید تا برگ‌ها به‌طور یکنواخت رشد کنند.

این گیاه نیازی به آبیاری مکرر ندارد و نسبت به آبیاری زیاد حساس است. به‌محض اینکه حدود ⅓ از سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. به یاد داشته باشید که آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. این گیاه همچنین به رطوبت بالایی نیاز ندارد، فقط به‌طور دوره‌ای برگ‌های آن را با یکپارچه مرطوب پاک‌کنید. هنگام مراقبت از زاموفیلیا، باید به یاد داشته باشید که این گیاه سمی است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ برگ انجیری

برگ انجیری (Monstera)

گیاه برگ انجیری دوستدار زندگی در سایه جزئی است. این گیاه بزرگ استوایی قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مستقیم خورشید را دوست ندارد. برگ انجیری به‌سرعت رشد می‌کند. ساقه‌های آن می‌تواند به یک متر برسد و برگ‌های آن 10 سانتی‌متر قطر دارند. این گیاه برای یک اتاق تاریک در ضلع شمالی مناسب است، اما برای رشد طبیعی برگ انجیری به تکیه‌گاه‌های عمودی نیاز است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ سرخس

سرخس (Nephrolepis)

گیاه سرخس عاشق سایه جزئی است. این گل را در ضلع شمالی، غربی یا شرقی خانه قرار دهید. نور مستقیم خورشید برای این گل مضر است. در تابستان و بهار، سرخس در دمای تا 25 درجه سانتی‌گراد احساس خوبی دارد و دمای مطلوب برای زمستان 15 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. در فصل گرم، این گیاه سایه دوست را می‌توان در محیط بیرون از آپارتمان و در مکانی سایه‌دار قرارداد. آبیاری سرخس باید زیاد و منظم انجام شود. اسپری این گیاه را یک‌بار در روز یا حداقل هر دو روز یک‌بار فراموش نکنید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ سانسوریا

سانسوریا (Sansevieria)

سانسوریا گیاهان آپارتمانی مقاومی است که به‌عنوان زبان مادر شوهر شناخته می‌شود. برگ‌های شمشیری و سختی که دارد حتی در خشکی شدید هم‌شکل خود را از دست نمی‌دهد. سانسوریا در مدل‌های مختلف؛ شمشیری، پاکوتاه، لوله‌ای، مهتابی، کرواتی و… وجود دارد.

این گیاه به‌طور گسترده برای تزئین اماکن اداری و ساختمان‌های مراکز خرید استفاده می‌شود. بی‌دلیل نیست که طراحان سانسوریا را برای این محیط‌ها ترجیح می‌دهند، زیرابه هیچ‌وجه نیاز به مراقبت خاصی ندارد. فقط لازم است که به‌طور دوره‌ای برگ‌ها را از گردوغبار پاک‌کنید و چند بار در ماه به آن آب بدهید. سانسوریا در خانه برای زنان خانه‌دار فراموش‌کار عالی است. حتی اگر برای مدت طولانی بدون کود و آبیاری باقی بماند، این گل پژمرده نمی‌شود.

سانسوریا در زمستان می‌تواند در سرما زنده بماند، آبیاری گیاه باید متوسط ​​باشد، زیرا آبیاری زیاد ممکن است باعث پوسیدگی سیستم ریشه شود، سم‌پاشی این گیاه ضروری نیست، فقط گردوغبار را به‌طور مرتب از روی برگ‌های آن پاک‌کنید. درست است که سانسوریا جز گیاهان آپارتمانی مقاومی است که در برابر هوای خشک مقاوم است و در شرایط آب‌وهوایی سرد و عدم وجود نور خورشید استقامت دارد، ولی گیاه را نباید به مدت طولانی در دمای پایین نگهداری کرد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _آرالیا

آرالیا (Fatsia)

آرالیا جز گیاهان آپارتمانی مقاوم است که با خیال راحت می توانید این گل را در محیط خانه نگهداری کنید و نگران رشد و نمو آن نباشید. این گیاه عاشق نور و روشنایی است. در فصول گرم سال، دمای مطلوب برای آرالیا 20-24 درجه سانتی‌گراد خواهد بود و در اواخر پاییز و زمستان، سعی کنید خنکی ملموس‌تری را برای گیاه سازمان‌دهی کنید، دمای حدود 14-15 درجه سانتی‌گراد مناسب فصول سرد است.

دقت کنید که خاک گلدان آرالیا دائماً مرطوب باشد زیرا خشکی باعث ریزش برگ در این گیاه می‌شود. البته لازم نیست گیاه را بیش‌ازحد مرطوب کنید سعی کنید تعادل را حفظ را رعایت کنید. در زمستان، آبیاری باید تا حدودی کمتر باشد، اما اگر آپارتمان بسیار گرم است، به رژیم آبیاری تابستانی پایبند باشید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم_ پاپیتال

پاپیتال (Hedera helix)

پاپیتال یا پیچک یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم در برابر سایه خانگی است. پاپیتال ها با برگ‌های متنوع استثنا هستند، آن‌ها برای حفظ رنگ منحصربه‌فرد خود به نور خورشید نیاز دارند. در تابستان، پاپیتال به دمای بالاتر از 25 درجه سانتی‌گراد و در زمستان به دمای 15 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. در فصول گرم، در صورت تمایل می‌توان گلدان پیچک را در بالکن یا تراس قرار داد. این گل آبیاری فراوان را دوست دارد، مطمئن شوید که خاک ظرف کاملاً خشک نشود، اما مطمئن شوید که رطوبت اضافی هم در گلدان وجود نداشته باشد، در هوای سرد میزان آبیاری را کاهش دهید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ نخل مرداب

نخل مرداب (cyperus)

این گیاه علفی مکان‌های سایه‌دار را تحمل می‌کند و از نور شدید هم رنج نمی‌برد. مراقبت ار این گیاه بسیارساده است، شرایط معمول اتاق برای این گل مناسب است. تنها نکته این است که در زمستان از آن در برابر دمای کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد محافظت کنید. نخل مرداب یک نماینده رطوبت دوست از گیاهان آپارتمانی است، بنابراین او نیاز به آبیاری فراوان دارد. همچنین حفظ سطح بالایی از رطوبت برای این گیاه بسیار مهم است. برگ‌های گل را به‌طور منظم اسپری کنید و ظرفی با خزه مرطوب یا یک مرطوب‌کننده مخصوص در نزدیکی گیاه قرار دهید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ سیسوس

سیسوس (Cissus)

سیسوس یک گیاه بومی استرالیا است که در سایه جزئی کاملاً راحت است. سیسوس خیلی سریع رشد می‌کند، بنابراین درنهایت به تکیه‌گاه‌های عمودی نیاز خواهد داشت. سیسوس در دمای استاندارد اتاق احساس خوبی دارد و در بهار و تابستان می‌توان گیاه را به بیرون از محیط آپارتمان انتقال داد. در زمستان، آبیاری باید تا حدودی کمتر از تابستان باشد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ آنتوریوم

آنتوریوم (Anthurium)

آنتوریوم ها گیاهان آپارتمانی گلدار زیبایی هستند که به پنجره‌های شمالی علاقه دارند. این گل همیشه‌سبز با برگ‌های نسبتاً بزرگ براق و قلبی شکل و با گل‌های قرمز، سفید، بنفش، سبز و زرد جلوه‌ای زیبا به محیط خانه شما می‌دهند. نور مناسب برای آنتوریوم، نوری است که بصورت غیر مستقیم به آن برسد، تابش مستقیم نور خورشید باعث ازبین رفتن برگ‌های آنتوریم میشود. برای آبیاری آین گیاه هم، زمانی که سطح آن خشک شد آبیاری کنید. اگر شرایط مناسبی برای این گل فراهم کنید شاهد گلدهی آن خواهید بود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ بابا آدم

باباآدم (Alocasia)

باباآدم یک گیاه آپارتمانی زینتی با برگ‌های بزرگ قلبی شکل روی دم برگ‌های نازک با رگبرگ‌های سفید یا شیری‌رنگ است که در پس‌زمینه سبز به‌خوبی خودنمایی می‌کند. البته نوع  برگ سبز این گیاه نیز وجود دارد. ارتفاع این گل تا دو متر می‌رسد. گل باباآدم برگ سبز می‌تواند در سایه خفیف رشد کند. دمای محیط در تابستان نباید بیشتر از 25 درجه باشد و در زمستان نباید کمتر از 18 درجه باشد. در طول دوره رشد فعال، باباآدم باید به‌وفور آبیاری شود و در زمستان آبیاری باید نصف شود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ فیکوس

فیکوس (Ficus elastica )

فیکوس ها یکی از گیاهان آپارتمانی مقاومی هستند که باعث دفع مواد مضر موجود در اکسیژن و همچنین ایجاد یک فضای هماهنگ باانرژی قوی در اتاق شما می‌شوند، بنابراین بر راحتی و آرامش شما تأثیر می‌گذارد.

این گل گرمسیری به‌راحتی نور مستقیم خورشید را تحمل می‌کند، اما بهتر است یک سمت سایه برای آن انتخاب کنید. درصورت نیاز فیکوس را آبیاری کنید، این کار را حدود یک‌بار در هفته انجام دهید و منتظر بمانید تا خاک کاملاً خشک شود.

این گیاه آپارتمانی به دلیل داشتن برگ‌های سبز تیره بزرگ ازنظر زیبایی در فضای داخلی هر اتاق بسیار دلپذیر به نظر می‌رسد. این گیاه برای ساکنان تابستانی که در تابستان برای مدت طولانی شهر را ترک می‌کنند ایده آل است، فیکوس قادر است یک ماه کامل بدون مراقبت و آبیاری به حیات خود ادامه دهد. نکته اصلی این است که آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و می‌توانید با خیال راحت به تعطیلات بروید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم_ کاکتوس

کاکتوس (Cactus)

کاکتوس یکی از حساس‌ترین گیاهانی است که باید از آن مراقبت کرد. انواع زیادی از کاکتوس وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها یک مجموعه کامل بسازید. عدم آبیاری طولانی‌مدت مهم‌ترین ویژگی کاکتوس‌ها است. گونه‌های کروی کاکتوس مقاوم‌ترین گونه‌ها در نظر گرفته می‌شوند. کاکتوس دارای گل‌هایی با رنگ‌های متنوع و بسیار زیبا است.

کاکتوس ها از خشک‌سالی طولانی‌مدت، هوای خشک در آپارتمان و قرار گرفتن روی طاقچه آفتابی نمی‌ترسند. هر شرایطی که به‌طور مبهم شبیه بیابان باشد برای کاکتوس‌ها قابل‌قبول است. ماهی یک‌بار آبیاری برای این گیاه کافی است این گیاه آب را جذب کرده و برای مدت طولانی از آن استفاده می‌کنند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم_ آلوئه ورا

آلوئه ورا (Aloe vera)

این گیاه دربین مادربزرگ‌ها تقاضای زیادی دارد و مفید بودن آن در خواص درمانی آن است. این گیاه قادر به مقابله با سوختگی‌ها و از بین بردن تشکیلات چرکی و التیام زخم‌های عمیق است.

آلوئه ورا جزء گیاهانی است که به نور خورشید نیاز دارد بنابراین، در فصل زمستان آن را باید در یک ایوان روشن یا روی طاقچه قرار دهید. در تابستان می‌توانید آن را در حیاط و در هوای تازه قرار دهید. ایجاد نور مصنوعی برای گیاه توصیه نمی‌شود، واقعیت این است که به دلیل تأثیر منفی لامپ‌های می‌تواند ظاهر زیبای خود را از دست بدهد.

این گیاه علفی چندساله که بومی بیابان‌های آفریقای جنوبی است، خشک‌سالی طولانی را تحمل می‌کند. شاخص آبیاری برای آلوئه ورا خاک است، اگر خاک گلدان سفت و خشک است، وقت آن است که خاک را مرطوب کنید. در زمستان، آبیاری آلوئه ورا در ماه یک‌بار کافی است. در مقابل زیبایی و خواص درمانی آلوئه ورا، نیاز به مراقبت مکرر ندارد، این گزینه برای کسانی که اغلب درسفرهای طولانی هستند عالی است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم_ لیندا

لیندا یا نخل دم اسبی Bocarnea))

لیندا یا نخل دم اسبی جز گیاهان آپارتمانی مقاومی است که بدلیل ذخیره آب در داخل ساقه‌های این گیاه می‌تواند برای مدت طولانی بدون آب‌ زنده بماند. لیندا علاقه زیادی به ذخیره آب در ساقه‌های خود دارد، به همین دلیل از آبیاری زیاد این گیاه پرهیز کنید زیرا بدلیل تراکم آب زیاد باعث پوسیدگی در ساقه ها و ریشه گیاه بشود. آبیاری بیش از یک‌بار در هر 20-30 روز توصیه نمی‌شود. این نخل دم اسبی که به‌کندی رشد می‌کند، دوست دارد روی طاقچه و زیر نور خورشید قرار بگیرد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ کالانکوئه

کالانکوئه (Kalanchoe)

گل کالانکوئه جزء گیاهان آپارتمانی مقاومی است که دارای گل هایی با رنگ های مختلف است، این گیاه بدلیل گل‌های زیبایی که دارد جلوه ویژه‌ای به خانه شما می‌دهد. کلانکوئه می‌تواند برای مدت طولانی در یک مکان سایه‌دار زنده بماند. این گیاه قادر به مقاومت در برابر تغییرات دمایی ناگهانی است و نیازی به آبیاری مکرر ندارد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ آگلونما

آگلونما (aglaonema)

آگلونما جزء گیاهان آپارتمانی مقاوم دربرابر آبیاری فراوان است، اگر شما جزء افرادی هستید که گیاهان آپارتمانی را بیش‌ازحد آبیاری می‌کنید، آگلونما می‌تواند دوست شما باشد، این گیاه همیشه‌سبز با برگ‌های بزرگ اصلاً از آب نمی‌ترسد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم _ گیاه یشم

گیاه یشم (Crassula ovata)

گیاه پشم که درخت پول نیزنامیده می‌شود، آب را در برگ‌های ضخیم و گرد خود نگه می‌دارد، به همین دلیل است که می‌تواند بیش از یک ماه بدون هیچ مراقبتی زندگی کند. این گل جزء گیاهان آپارتمانی مقاومی است که شما می‌توانید باخیال راحت آن‌را روی طاقچه آفتاب‌گیر قرار دهید و زمانی که خاک گلدان کاملاً خشک شد آبیاری کنید. این گیاه رطوبت بیش‌ازحد خاک را نمی‌پذیرد، بنابراین نباید غرق آب شود.

سخن آخر
به‌طور خلاصه، خاطرنشان می‌کنیم که مراقبت ازگل‌های آپارتمانی کار دشواری نیست و حتی برای بسیاری از دوستداران گیاهان تزئینی خوشایند است، اما مهم است که شرایط بهینه برای رشد طبیعی و گلدهی فعال گیاهان را فراهم کنیم. در بالا به شما گفتیم که چه قوانینی را دنبال کنید و از چه اشتباهاتی اجتناب کنید واینکه فهرستی ازگیاهان آپارتمانی مقاوم را برای شما تهیه کردیم.

درنهایت، ما توصیه می‌کنیم: گل و هر آنچه را که برای مراقبت از آن‌ها نیاز دارید، در فروشگاه‌های قابل‌اعتماد خریداری کنید، جایی که می‌توانند کیفیت کالا را تضمین کنند. در این صورت می‌توانید خطر بروز مشکلات را در هنگام پرورش گیاهان آپارتمانی کاهش دهید.

این مقاله ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا