خانه و آشپزخانه

راهنمای انتخاب و خرید ظروف آشپزخانه + لیست قیمت روز انواع ظروف

دکوراتیو در دیجی کالا

 

نحوه انتخاب و خرید ظروف آشپزخانه برای پخت‌وپز کار آسانی نیست زیرا تعداد برندهای این ظروف هرروز در حال افزایش است و طیف قابلمه ها و تابه‌ها با مواد مختلف از جنس فولاد ضدزنگ، چدن، آلومینیوم و مس بسیار زیاد است و این مسئله انتخاب را برای مصرف‌کننده سخت می‌کند. بنابراین برای انتخاب ظروف آشپزخانه مناسب باید قبل از خرید دقیق بدانید که چه می‌خواهید. به‌طور خلاصه این بدان معنی است که شما باید اطلاعات کافی در مورد ظروف آشپزی داشته باشید تا بتوانید تصمیمی آگاهانه بگیرید.

هنگام خرید ظروف آشپزخانه باید به چه نکاتی توجه کنید؟

 


مقالات مرتبط : 18 ابزار ضروری آشپزخانه + مشاهده قیمت روز و عکس


 

هنگام خرید ظروف آشپزخانه باید به چه نکاتی توجه کنید؟

رسانایی گرما

برخی فلزات رسانای گرمایی بهتری نسبت به سایرین دارند. به‌عنوان‌مثال، مس رسانای حرارتی خوبی است درحالی‌که استیل این قابلیت را ندارد. هر چه ظروف آشپزی شما رسانایی گرما بیشتری داشته باشد غذای شما بهتر و یکنواخت‌تر پخته می‌شود. همچنین وقتی حرارت را کم یا زیاد می‌کنید، ظروف مسی نسبت به ظروف استیل بسیار سریع‌تر به تغییر دما واکنش نشان می‌دهند.

قیمت

مبلغی که برای ظروف آشپزخانه خود می‌پردازید به‌احتمال‌زیاد عامل تعیین‌کننده‌ای در خرید شما خواهد بود. قانون کلی ظروف پخت‌وپز این است که بهترین چیزی را که می‌توانید، بخرید.

دوام

برخی از انواع ظروف آشپزخانه ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کنند و بیشتر از بقیه عمر می‌کنند ظروف استیل و ظروف پلاستیکی یکی از بهترین‌ها در این زمینه هستند.

واکنش پذیری

برخی از فلزات با غذاهای خاص واکنش نشان می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، آلومینیوم تمایل به واکنش با گوجه‌فرنگی و سایر مواد غذایی اسیدی دارد. این بدان معنی است که غذای شما واقعاً می‌تواند مقداری از فلز را جذب کند، بنابراین مراقب انتخاب ظروف آشپزی خود باشید و اطمینان حاصل کنید که از واکنش پذیری هر محصول آگاه هستید. اگر گزینه شما برای انتخاب ظروف آشپزخانه چیزی غیر از ظرف‌های فلزی است بهترین مورد برای نگهداری غذا برای مدت‌زمان طولانی استفاده از ظروف پلاستیکی است زیرا ظرف‌های پلاستیکی نسبت به مواد غذایی گوناگون واکنش نشان نمی‌دهند.

تعمیر و نگهداری

اگر ترجیح می‌دهید هر شب مجبور نباشید ظروف آشپزخانه خود را فقط برای اینکه ظاهر خوبی داشته باشند، براق کنید، باید میزان نگهداری موردنیاز برای حفظ شکل آن را در نظر بگیرید نگهداری از ظروف مسی و چدنی معمولاً نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد درحالی‌که مراقبت از ظروف استیل و پلاستیکی ساده‌تر است.

انواع ظروف آشپزخانه

 

ظروف آشپزخانه مسی

ظروف آشپزخانه مسی

ظروف مسی معمولاً بسیار گران هستند بنابراین در اغلب آشپزخانه ها دیده نمی‌شوند ولی در بین سرآشپزهای حرفه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند زیرا گرما را بسیار خوب هدایت می‌کند، ظروف مسی به‌سرعت گرم می‌شود و به همان سرعت خود را با تغییرات دما تنظیم می‌کند این مسئله باعث می‌شود تا سرآشپزها کنترل بیشتری بر آشپزی داشته باشند. در استفاده از ظروف مسی باید به مواد غذایی که در این ظروف پخته می‌شود توجه کرد زیرا این ظروف نسبت به غذاهای اسیدی واکنش نشان می‌دهند.

قابلمه مسی کد ZN028

قابلمه مسی کد ZN028

مشخصات

  • ابعاد
    20x26x14 سانتی‌متر
  • وزن
    1200 گرم
  • محل تولید
    زنجان
مشاهده محصول در دیجی کالا

 

ظروف آشپزخانه آلومینیومی

 

ظروف آشپزخانه آلومینیومی

آلومینیوم تقریباً در 50 درصد از تمام ظروف آشپزخانه که مخصوص پخت‌وپز است استفاده می‌شود زیرا رسانایی حرارتی عالی دارد. ظروف آلومینیومی با برخی از مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل به‌طورکلی بین فلزات دیگر قرار می‌گیرند به‌طور مثال شما اغلب ظروف پخت‌وپز از جنس استیل با لایه‌ای از آلومینیوم را خواهید یافت که می‌توانید از مزایای هر دو فلز در این ظروف بهره‌مند شوید.

سرویس 8 پارچه مدل belly8

سرویس 8 پارچه مدل belly8

مشخصات

  • تعداد پارچه
    هشت پارچه
  • ساختار بدنه
    آلومینیوم
  • کشور مبدا برند
    چین
  • ابعاد بسته‌بندی
    33.30.29 سانتی‌متر
  • وزن بسته‌بندی
    4515 گرم
  • سایر توضیحات
    سرویس آلومینیومی شامل یک قابلمه 24 یک قابلمه 22 یک قابلمه 20 و یک ماهیتابه دو دسته 24 هرکدام با درب پیرکس جداگانه
590,000 تومان
مشاهده محصول در دیجی کالا

 

ظروف آشپزخانه چدنی

ظروف آشپزخانه چدنی

چدن ماده‌ای است که صدها سال است برای ساختن ظروف استفاده می‌شود. کسانی که از ظرف‌های چدنی استفاده می‌کنند، به دلیل توانایی پخت‌وپز که دارد کاملاً از آن راضی هستند بااین‌وجود نگهداری از ظرف‌های چدنی کمی سخت است و نیاز به روش‌های خاصی دارد ولی این ظروف حفظ گرمای بسیار خوبی دارند و نسبت به ظروف دیگر ارزان‌تر و بسیار بادوام هستند یکی دیگر از معایبی که می‌توان برای این ظروف در نظر گرفت وزن آن است زیرا ظرف‌های چدنی نسبت به دیگر ظروف آشپزخانه سنگین‌تر هستند.

سرویس قابلمه 8 پارچه کد 8307_G

سرویس قابلمه 8 پارچه کد 8307_G

مشخصات

  • اقلام سرویس پخت و پز
    قابلمه
  • تابه
  • تعداد پارچه
    هشت پارچه
  • ساختار بدنه
    چدن
  • جنس روکش
    گرانیت
  • سایر توضیحات
    سرویس قابلمه 8 پارچه علاوه بر کیفیت بالا از طراحی و زیبایی شگفت‌ انگیزی برخوردار است. بدنه و سطح داخلی با رنگی خاص رنگ آمیزی شده است. در پس زمینه رنگ مشکی و نقطه های براق روی آن به آسمان شب شباهت دارد.سطح داخلی ظروف این سرویس از پوشش چند لایه گرانیتی تشکیل شده که کاملا نچسب است. لبه ی در ها و دستگیره ها از استیل به رنگ طلایی ساخته شده اند که ضخامت آن به خصوص در دستگیره ها بسیار بالا و محکم است. این سرویس شامل: یک قابلمه بزرگ به قطر 28 سانتی متر و گنجایش 6.8 لیتر و قابلمه متوسط به قطر 24 سانتی متر و گنجایش 4.5 لیتر و قابلمه کوچک به قطر 20 سانتی متر و گنجایش 2.8 لیتر و تابه دو دسته درب دار به قطر 28 سانتی متر و گنجایش 3.5 لیتر
  • ابعاد بسته‌بندی
    57x39x25 سانتی‌متر
  • وزن بسته‌بندی
    10000 گرم
مشاهده محصول در دیجی کالا

 

ظروف آشپزخانه استیل

ظروف آشپزخانه استیل

ظروف آشپزخانه استیل که از آن به‌عنوان فولاد ضدزنگ نیز نام‌برده می‌شود، انتخاب عالی برای پخت‌وپز است، زیرا با مواد غذایی مختلف واکنش نشان نمی‌دهد از دیگر مزایا ظروف آشپزخانه استیل این است که در برابر خراش مقاوم است و برای مدت‌زمان طولانی مانند روز اول براق و زیبا باقی می‌ماند و تغییری در ظاهر آن ایجاد نمی‌شود. در انتخاب ظروف استیل باید به یک نکته توجه کنید اینکه ظرف شما دارای هسته‌ای از جنس آلومینیوم یا مس باشد زیرا ظروف استیل رسانای خوبی برای گرما نیستند و این مسئله باعث می‌شود غذاها به‌طور ناهموار طبخ شود.

ظروف سرو و پذیرایی مدل بیضی کد 7056 مجموعه 3 عددی

ظروف سرو و پذیرایی مدل بیضی کد 7056 مجموعه 3 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    26x22x39 سانتی‌متر
  • وزن
    2700 گرم
  • تعداد
    3 قلم
  • جنس
    استیل ضدزنگ
  • ویژگی‌های ظروف
    در
  • دستگیره
  • پایه
  • نحوه شست‌وشو
    شست‌وشو با دست و با ماشین ظرفشویی
  • تعداد طبقات
    عدد یک
  • سطح
    گود
2,650,000 تومان
مشاهده محصول در دیجی کالا

 

ظروف آشپزخانه پلاستیکی

 ظروف آشپزخانه پلاستیکی

ظروف پلاستیکی معمولاً برای ذخیره‌سازی مواد غذایی استفاده می‌شود. استفاده از ظروف پلاستیکی در خانه مزایا و معایبی دارد. بسته به کار شما ظروف پلاستیکی می‌تواند بهترین گزینه باشد و یا نباشد. ظروف پلاستیکی با مواد اسیدی واکنش نشان نمی‌دهند به همین دلیل مواد شوینده که دارای ترکیب شیمیایی است در ظروف پلاستیکی نگهداری می‌شود علاوه بر این ظروف پلاستیکی وزن کمتری نسبت به دیگر ظروف آشپزخانه دارند و این مسئله باعث شده اکثر مردم از این ظروف برای مسافرت‌های طولانی و یا حتی مسافرت‌های کوتاه‌مدت استفاده کنند. این ظروف دوام و ماندگاری بالایی دارد و با صرف هزینه کمتر نسبت به ظروف‌های دیگر می‌توان آن را تهیه کرد.

در کنار مزایایی که برای ظروف پلاستیکی ذکرشده این ظروف دارای معایبی نیز هستند مهم‌ترین عیبی که به آن وارد است تخریب زیست‌محیطی است که به طبیعت وارد می‌کند زیرا پلاستیک به‌راحتی توسط فرایندهای طبیعی تجزیه نمی‌شود و صدها سال فرایند تجزیه آن طول می‌کشد.

ست 17 تکه ظروف نگهدارنده غذا ایکیا مدل Pruta

ست 17 تکه ظروف نگهدارنده غذا ایکیا مدل Pruta

مشخصات

  • جنس بدنه
    پلاستیک
  • قابلیت شست‌وشو
    با دست
  • با ماشین ظرف‌شویی
  • قابلیت استفاده در
    مایکروویو
  • سایر توضیحات
    - مناسب برای نگهداری در فریزر - مقاوم تا دمای 212 درجه فارنهایت - دارای 4 ظرف با ابعاد 8x8x5 سانتی متر - دارای 3 ظرف با ابعاد 12x8x5 سانتی متر - دارای 4 ظرف با ابعاد 12x12x5 سانتی متر - دارای 2 ظرف با ابعاد 12x12x12 سانتی متر - دارای 2 ظرف با ابعاد 12x12x15 سانتی متر - دارای 2 ظرف با ابعاد 22x12x8 سانتی متر
459,000 تومان
مشاهده محصول در دیجی کالا

نکات کلیدی

وقتی مزایا ظروف آشپزخانه را در نظر می‌گیرید، ظروف استیل با توجه به انعطاف‌پذیری، قابلیت استفاده و حفظ ظاهر نسبت به ظروف دیگر از مزایای بیشتری برخوردار است. بااین‌حال یک ایراد بزرگ دارد این است که گرما را به‌خوبی هدایت نمی‌کند و اگر می‌خواهید غذای شما به‌صورت یکنواخت پخت شود، هدایت گرما بسیار مهم است. راه‌حل این کار ظروف آشپزی روکش شده است. این سبک ظروف از چندلایه فلزات مختلف تشکیل‌شده بنابراین، هنگام خرید، به دنبال ظروف استیل ضدزنگی باشید که لایه‌ای از مس یا آلومینیوم در پایه آن قرارگرفته است. ظروف استیل ضدزنگ با پایه مسی معمولاً گران‌تر از ظروف استیل با پایه آلومینیومی هستند، اما از مزیت هدایت حرارتی بهتر برخوردار هستند.

یکی دیگر از ظروفی که در آشپزخانه بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند ظرف‌های پلاستیکی هستند درسته که از آن نمی‌توان برای پخت‌وپز استفاده کرد ولی برای نگهداری مواد غذایی در یخچال، کابینت‌ها و جاهای مختلف آشپزخانه بسیار کارآمد هستند.

سخن آخر

درنهایت تصمیم‌گیری نهایی در مورد اینکه آیا می‌خواهید ظروف آشپزخانه شما از جنس استیل، چدن، مس یا آلومینیوم باشد، واقعاً یک تصمیم شخصی است که بر اساس زمان صرف پخت‌وپز، تخصص شما در آشپزی و بودجه شما دارد. هنگام انتخاب ظروف آشپزی وقت بگذارید، بهترین محصولی را که می‌توانید را بخرید و دستورالعمل‌های سازنده را در مورد مراقبت از قابلمه و ماهیتابه خود دنبال کنید تا با سال‌ها خدمات خوب و تجربه آشپزی لذت‌بخش پاداش بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا