خانه و آشپزخانه

آموزش صفر تا صد طرز تهیه زولبیا بامیه خوشمزه خانگی + نکات کاربردی

دکوراتیو در دیجی کالا

طرز تهیه زولبیا بامیه

از آنجایی که غذای هر کشور جزئی از خصوصیات آن کشور است و یکی از عوامل معرفی فرهنگ آن کشور است، اغلب گردشگرانی که به ایران می آیند معمولاً برای چشیدن غذاهای معروف ایرانی مانند کباب، قورمه سبزی یا فسنجون هیجان زده می شوند. اما در مورد دسرها چطور؟ باید بدانید که ایران شیرینی ها و دسرهای بی نظیری دارد. سه ماده اصلی که در هر ترکیبی در این دسرها یافت می شود عبارتند از: زعفران، گلاب و هل.

یکی از دسر های معرف و خوشمزه ایرانی که در ماه مبارک رمضان بسیار پرطرفدار است، زولبیا و بامیه است.

زولبیا و بامیه دو شیرینی خوشمزه ایرانی هستند. در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل به طرز تهیه زولبیا بامیه بپردازیم تا بتوانید شیرینی‌های خوشمزه قنادی را سالم‌تر و خوشمزه‌تر در خانه درست کنید. علاوه بر زولبیا و بامیه شما حتی می‌توانید یک کیک خامه ای ساده و خوشمزه را هم در خانه درست کنید.

مواد تشکیل‌دهنده زولبیا آرد، نشاسته، ماست، بکینگ‌پودر و کره است. همین‌طور بامیه از تخم‌مرغ، آرد، کره و آب درست می‌شود. زولبیا بامیه به فر نیازی ندارندو بعد از سرخ شدن، در شربت مخصوص غلتانده می‌شوند.

در ادامه می‌خواهیم شما را با طرز تهیه زولبیا بامیه آشنا کنیم و همچنین نکات طلایی در طرز تهیه آن را شرح دهیم. زولبیا بامیه خانگی به دلیل استفاده از روغن‌های سالم و مواد تازه، قطعاً خوشمزه‌تر و سالم‌تر از نوع بازاری خود هستند.


مقاله پیشنهادی: طرز تهیه پیتزاهای لذیذ همراه با نکات کلیدی!


طرز تهیه زولبیا بامیه در منزل

در طرز تهیه زولبیا خانگی برای 12 نفر، نیاز به مواد زیر دارید.

نشاسته گل ۱۲۰ گرم
ماست همزده پرچرب 120 گرم
گلاب 1 ق غ
زعفران دم‌کرده غلیظ 2 ق غ
روغن مایع یا یک قاشق چای‌خوری کره 1 ق غ
آرد سفید 2 ق غ
بکینگ‌پودر نصف قاشق چای‌خور
روغن مایع سرخ‌کردنی به مقدار لازم
خلال پسته و گل محمدی برای تزئین

در طرز تهیه زولبیا خانگی، ابتدا ماست و نشاسته را با یکدیگر ترکیب کنید. مخلوط کردن را تا جایی که مایه یکدست و لطیفی به ما بدهد ادامه دهید. ترکیب ماست و نشاسته را به مدت 5 دقیقه در استراحت بگذارید بعد دوباره به ترکیب کردن آنها بپردازید.

در مرحله دوم از طرز تهیه زولبیا بامیه خانگی، موادی مانند گلاب، زعفران، روغن مایع یا کره نرم شده و همچنین آرد را به ترکیب ماست و نشاسته اضافه کنید. این مواد را به مدت 5 دقیقه با همزن برقی بزنید تا خوب با یکدیگر مخلوط شوند. بعد از آن بکینگ‌پودر را به مواد اضافه کنید و با یکدیگر خوب مخلوط کنید. برای گرفتن ناخالصی‌های مایه زولبیا، آن را از صافی رد می‌کنیم. در نهایت روی کاسه را با استفاده از سلفون می‌پوشانیم و برای مدت 3 الی 4 ساعت کاسه را در محیطی گرم قرار می‌دهیم. این استراحت باید تا زمانی باشد که حباب‌های ریزی روی مایه خمیر ایجاد شده باشد.

طرز تهیه زولبیا بامیه خانگی

در مرحله سوم از طرز تهیه زولبیا بامیه، روغن را در یک تابه می‌ریزیم و تابه را روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم. باید روغن حسابی داغ شود. میزان روغن در تابه هم باید به‌اندازه‌ای باشد که روی زولبیا کامل پوشانده شود. در این مرحله مایه زولبیا را دوباره همزده و در قیفی که مخصوص زولبیا است می‌ریزیم. برای اینکه تست کنید روغن به‌اندازه لازم داغ شده است یا نه، یک قطره از مواد را در روغن بریزید. اگر بلافاصله شروع به پف کردن کرد یعنی روغن آماده استفاده شده است.

مرحله آخر تهیه زولبیا

مواد زولبیا را به‌صورت دایره‌ای و چرخشی در تابه بریزید و بگذارید تا یک طرف آن سرخ شود و سپس آن را برگردانید. بعد از سرخ شدن زولبیاها، بلافاصله آنها را در شهد قرار دهید. توجه داشته باشید که شهد شما باید ولرم رو به سردی باشد و زولبیا داغ داغ. در نهایت زولبیا را با یک توری از شهد درآورده تا شهد اضافی آن خارج شود. در نهایت زولبیا آماده شده را با پسته و خلال بادام تزیین کنید.

طرز تهیه بامیه

برای درست کردن بامیه به مواد زیر نیاز داریم.

آرد قنادی یک پیمانه
آب 1 پیمانه
کره یا روغن جامد ۵۰ گرم
تخم‌مرغ 2 عدد
شهد یا شربت 1 الی 2 ق غ
روغن مایع سرخ‌کردنی به مقدار لازم
خلال پسته یا بادام برای تزئین

در مرحله اول از طرز تهیه زولبیا بامیه، آب و کره را در یک تابه ریخته و شعله در حالت ملایم قرار دهید. اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد و کره ذوب شود. سپس آرد الک شده را در تابه بریزید و مواد را دائماً هم بزنید تا یک مایه خمیری به دست آید. تفت دادن را تا حدود 8 الی 10 دقیقه ادامه دهید تا خمیر بپزد. خمیری که حاصل شده است را با پشت قاشقی چوبی، هم زده و قطعه‌قطعه کرده تا آب داخل آن تبخیر شده و به‌خوبی بپزد. این کار را در اصطلاح داغ زدن خمیر می‌گویند.

طرز تهیه زولبیا بامیه

در مرحله دوم از طرز تهیه زولبیا بامیه، شعله گاز را خاموش کرده و بگذارید تا خمیر ولرم شود. در این حالت به آن 1 الی 2 قاشق شربت اضافه کنید. خمیر را در یک کاسه گذاشته، به آن تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید. توجه داشته باشید که بعد از اضافه‌کردن هرکدام از تخم‌مرغ‌ها، با همزن برقی مایه را هم بزنید، تا تخم‌مرغ‌ها با بامیه حل شوند. خمیری که به دست می‌آورید باید یکدست و البته چسبناک باشد. اگر حس کردید که خمیر هنوز چسبناک نشده است، یک عدد تخم‌مرغ را درون یک کاسه هم بزنید، سپس یک قاشق از تخم‌مرغ را به خمیر اضافه کنید تا چسبناک شود. در صورت نیاز می‌توانید از مقدار بیشتری از تخم‌مرغ برای چسبناکی خمیر استفاده کنید.

مرحله آخر تهیه بامیه

در مرحله سوم از طرز تهیه زولبیا بامیه، در یک تابه مقداری روغن به‌اندازه‌ای که بامیه در آن غوطه‌ور شود می‌ریزیم. بعد از آن مایه خمیر را در قیف مخصوص بامیه ریخته، و با فشار به قیف با قیچی چرب شده به‌اندازه نیاز بامیه‌ها را برش داده در تابه می‌ریزیم. تابه باید روی حرارت متوسط باشد. گاهی بامیه‌ها را زیر و رو کرده تا بامیه‌ها به‌صورت یکدست سرخ شوند.

باید توجه داشته باشید که برخلاف زولبیا، بامیه نباید از شروع سرخ شدن در روغن داغ گذاشته شود. سرخ کردن بامیه‌ها در مدت 20 الی 30 دقیقه به طول می‌انجامد. مقدار زیادی از بامیه را در تابه نیندازید تا بامیه‌ها پف کنند. نکته بعدی این است که بعد از اینکه سری اول بامیه‌ها سرخ شد، برای انداختن سری دوم بامیه‌ها، اجازه دهید تا روغن از داغی بیفتد و مقداری خنک شود.

طرز تهیه زولبیا بامیه خانگی خوشمزه با نکات کاربردی

نکات مهم در طرز تهیه زولبیا بامیه

  • شربتی که برای بامیه استفاده می‌کنید باید در دمای محیط خنک شده باشد.
  • درصورتی‌که شربت زولبیا باید گرم باشد و زولبیا باید بعد از سرخ شدن، بلافاصله در شهد قرار بگیرد.
  • درصورتی‌که شهد برای زولبیا زیادی داغ باشد، زولبیاها شکرک می‌زند.
  • بعد از اینکه زولبیا و بامیه‌ها را در شهد قرار دادید آنها را روی‌هم قرار ندهید. زیرا خمیر خواهند شد.
  • برای اینکه زولبیا و بامیه‌ها براق شوند باید در شربت آنها از گلوکز مایع استفاده کنید.
  • برای درست کردن بامیه در اضافه کردن تخم مرغ دقت کنید، زیرا استفاده بیش از اندازه از تخم مرغ باعث می‌شود بامیه ترک بردارد
  • اگر در زمان سرخ کردن بامیه برای برش خمیر از قیچی استفاده می‌کنید حتما قیچی را چرب کنید.

کلام آخر

برای تهیه زولبیا بامیه خانگی، فقط نیاز است تا یک سری نکات را رعایت کنید تا در نهایت یک شیرینی خوشمزه داشته باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا