خانه و آشپزخانه

طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی با روش‌های ساده!

دکوراتیو در دیجی کالا

ازآنجاکه پیتزا یکی از پرطرفدارترین غذاهای دنیاست ما قصد داریم تا طرز تهیه خمیر پیتزا در انواع مختلف را به شما آموزش دهیم. به‌طورکلی ممکن است بعضی افراد تمایل داشته باشند تا به‌جای تهیه خمیر پیتزا، از خمیر پیتزای آماده استفاده کنند. درست است که با استفاده از خمیر پیتزای آماده غذای ما سریع‌تر حاضر می‌شود، اما زمان‌هایی وجود دارد که امکان خرید کردن برای ما وجود ندارد. علاوه‌برآن تهیه خمیر پیتزا، در غذا کیفیت بهتری را درنهایت به ما می‌دهد که این موضوع قابل‌انکار نیست! حتی تمام رستوران‌ها هم از خمیر پیتزای دستی استفاده می‌کنند.

همچنین اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستین که به کیک و شیرینی های خانگی علاقه دارید، می توانید از دیگر مقاله های وب سایت مرجی استفاده کنید. مانند مقاله طرز تهیه کیک خامه ای و یا مقاله طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی.

طرز تهیه خمیر پیتزا با شیر

در تهیه انواع پیتزاها، از انواع خمیر مختلفی استفاده می‌شود که طرز تهیه خمیر پیتزا در هرکدام متفاوت است. در این قسمت می‌خواهیم طرز تهیه خمیر پیتزا با شیر را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا با شیر (4 نفر)

آرد سفید 5/2 پیمانه
مایه خمیر 5/1 ق مرباخوری
نمک 1 ق مرباخوری
شکر 1 ق مرباخوری
شیر ولرم 1 پیمانه
کره آب شده یک‌چهارم پیمانه

در ابتدا در یک کاسه بزرگ، شیر ولرمی را مطابق اندازه داده‌شده همراه با خمیرمایه، شکر و کره آب شده بهم بزنید تا مواد اضافه‌شده کاملاً با شیر ترکیب شوند. در مرحله بعد، بعدازاینکه تمام مواد در شیر حل شدند، نصف آرد را به ترکیب اضافه کنید و باز هم بزنید. غلظت مایه‌ای که به دست می‌آورید باید همانند مایه کیک باشد. در مرحله سوم روی ظرفی را که مواد درون آن قرار دارد، با پارچه بزرگ بپوشانید.

به مواد 10 دقیقه در گوشه‌ای از آشپزخانه استراحت دهید. در این زمان مایه خمیر درون مخلوط فعال می‌شود و مایه کیک شروع به پف کردن می‌کند. بعد از گذشت ده دقیقه، روی ظرف را بردارید، نمک و باقی‌مانده مواد را به آن اضافه کنید. سپس مایه را بهم بزنید تا به‌آرامی خمیر پیتزای موردنظر به دست آید.

طرز تهیه خمیر پیتزا بدون خمیرمایهدر مرحله پنجم طرز تهیه خمیر پیتزا، مایه آماده‌شده باید کاملاً ظاهر یک خمیر را به دست آورده باشد. در این زمان خمیر به دست شما می‌چسبد. روی یک صفحه را آرد پاشی کنید، مواد را روی صفحه موردنظر بگذارید و شروع به ورز دادن آن کنید. ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید که دیگر خمیر به دست شما نچسبد. در این میان هر زمان نیاز بود آرد اضافه کنید.

در مرحله ششم، ده دقیقه خمیر را ورز دهید تا یکدست شود. یک کاسه بزرگ بردارید، دیواره‌های آن را چرب کنید و خمیر خود را درون آن بگذارید. روی ظرف خود را سلفون بکشید و بگذارید برای 1 الی 2 ساعت در محیطی تقریباً گرم استراحت و پف کند. بعد از 2 ساعت استراحت کردن، خمیر موردنظر باید حداقل دو برابر اندازه اول خود باشد. اکنون خمیر پیتزای شما آماده استفاده است!


مقاله پیشنهادی: طرز تهیه پیتزاهای لذیذ همراه با نکات کلیدی!


طرز تهیه خمیر پیتزا بدون خمیرمایه

یک نوع دیگر از طرز تهیه خمیر پیتزا، آماده‌کردن آن بدون استفاده از خمیرمایه است. در این صورت نیاز به مواد زیر دارید.

 

روغن جامد ۶ ق غ
شیر ولرم 2 لیوان و نصف
آرد ۱ لیوان
تخم‌مرغ 1 عدد
نمک نوک ق مرباخوری
تخم‌مرغ 1 ق غ

در طرز تهیه خمیر پیتزا بدون خمیرمایه، ابتدا تخم‌مرغ را درون یک کاسه می‌شکنیم، با یک چنگال خوب بهم می‌زنیم. این کار را ادامه می‌دهیم تا بافت تخم‌مرغ باز شود. بعدازآن روغن جامد و نمک را به کاسه اضافه می‌کنیم و مجدد شروع به ‌هم‌زدن می‌کنیم تا مخلوطی یکدست داشته باشیم. در مرحله بعد آرد را دو بار از صافی رد کرده، با بکینگ پودر حل می‌کنیم. سپس شیر ولرم را به مخلوط قبلی اضافه کرده و آرد را هم کم‌کم به مخلوط اضافه می‌کنیم. ترکیب مواد را تا جایی ادامه می‌دهیم تا گلوله‌های آرد از بین برود.

در محله بعد، مواد را با دست به‌طور کامل ترکیب می‌کنیم، تا خمیر به‌دست‌آمده لطیف و نرم باشد و چسبندگی نداشته باشد. درصورتی‌که خمیر چسبنده بود مقداری دیگر آرد به آن اضافه می‌کنیم تا زمانی که چسبندگی آن از بین برود. ورز دادن خمیر پیتزا را تا 5 دقیقه ادامه می‌دهیم تا کاملاً یکدست شود.

مرحله بعد از طرز تهیه خمیر پیتزا، اضافه‌کردن خمیر به یک قابلمه و پوشاندن درب آن است. به مدت یک ساعت خمیر را در محیط گرم قرار دهید. بعدازآن خمیر آماده است!

 

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

خمیر پیتزا ایتالیایی یکی از محبوب‌ترین انواع خمیر در سراسر جهان، به جهت نازکی و بافت خوب آن می‌باشد. طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی به شرح زیر است.

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

آرد سفید ۳ لیوان
پودر خمیرمایه فوری 1 ق غ
آب ۱ لیوان
روغن زیتون 1 ق غ
نمک 1 چهارم ق چ

در طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی، در ابتدا پودر خمیرمایه را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کنید و درب آن را می‌گذاریم. بعد از 5 الی 10 دقیقه که خمیرمایه را در جای گرم قرار دادیم به عمل می‌آید. در این مرحله آرد را در یک کاسه الک کرده و سپس روغن زیتون و نمک را به آن اضافه می‌کنیم. درنهایت شروع به ‌ورز دادن می‌کنیم تا یکدست شود. خمیر به‌دست‌آمده را در یک سطح صاف آرد پاشی شده قرار می‌دهیم و ورز می‌دهیم.

طرز تهیه خمیر پیتزا

سپس در طرز تهیه خمیر پیتزا، خمیر را در یک ظرف که دیواره‌های آن با روغن چرب شده است قرار می‌دهیم و با یک ‌پارچه روی آن را می‌پوشانیم و در جای گرم قرار می‌دهیم. بعد از تقریباً 2 ساعت که خمیر پیتزا استراحت کرد، حجمی تقریباً 2 برابری به خود می‌گیرد. خمیر به‌دست‌آمده را می‌توانید به 4 قسمت مساوی تقسیم کرده و برای 4 نفر استفاده کنید.

برای استفاده ابتدا خمیر را مقداری ورز داده و درون ظرف مخصوص پیتزا به‌طور یکسان پهن کنید. نکته‌ای که باید رعایت کنید آن است که خمیر را با چنگال سوراخ کنید تا زیاد پف نکند. درنهایت می‌توانید مواد دلخواه را روی آن بچینید و از پیتزای خود لذت ببرید!

چه‌کار کنیم تا خمیر پیتزای ما خشک نشود؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است گریبان‌گیر خیلی‌ها شده باشد، خشک شدن خمیر پیتزا درون فر است. چند راهکار ساده مانند جلوگیری از سنگین شدن خمیر، ایجاد رطوبت در فر، استفاده از آرد مناسب، فریز کردن خمیر پیتزا و … برای خشک نشدن پیتزا وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

کلام آخر

در طرز تهیه خمیر پیتزا، انواع خمیرهای مختلفی وجود دارد که ما 3 نوع از پرطرفدارترین آنها را به شما آموزش دادیم و امیدواریم که مورد استفاده شما قرار گیرند.

 

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا