خانه و آشپزخانه

راهنمای خرید هود آشپزخانه – معرفی ۵ مدل➕مزایا و معایب آن‌ها

دکوراتیو در دیجی کالا

آشپزخانه، قلب خانه شماست پس باید به مناسب‌ترین حالت ممکن آن را تجهیز کنید تا هم به خانه شما روح بخشد و هم در زمان فعالیت به شما آرامش دهد؛ و این روح‌بخشی و آرامش درگرو انتخاب‌های شماست. یکی از وسایل مهمی که در آشپزخانه شما وجود دارد و باید در انتخاب آن دقت کنید هود آشپزخانه است.

زیرا هود خوب می‌تواند سبب حذف گرما و مانع از پخش بو، چربی و رطوبت غذا در فضای خانه شود به همین دلیل وجود هود در آشپزخانه امری ضروری است تا فضا را خشک، خنک و عاری از هر بویی نگه دارد، با نداشتن هود یا عملکرد نامناسب هود به‌مرور کابینت، دیوار و حتی مبلمان شما تحت تأثیر قرار می‌گیرند که تمیز کردن آثار چربی و بوی غذا از این سطوح خودکاری سخت خواهد بود.

با توجه به وجود برندهای متعدد و مطرح در بازار که انتخاب را کمی سخت می‌کند؛ اما مهم‌ترین موضوع بعد از انتخاب برند میزان بودجه شماست؛ که با دانستن آن می‌توانید بهترین انتخاب را در بین برندها و مدل‌های مختلف داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی قابل توجه و مهم در زمان خرید هود را به شما یادآوری کنیم.

انتخاب هود مناسب طراحی آشپزخانه

درواقع خرید بهترین هود آشپزخانه می‌تواند علاوه بر کارایی، بر جلوه آشپزخانه شما هم بیافزاید. هود آشپزخانه با کارایی خود، آشپزخانه را تمیز نگه می‌دارد و از ایجاد چربی روی کابینت‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به کاهش رطوبت آشپزخانه کمک می‌کند. هنگام خرید هود آشپزخانه باید طبق نیاز خود پیش بروید اما فاکتورهای اصلی در خرید بهترین هود آشپزخانه را هم باید رعایت کنید.

کاربرد و نحوه کار هود آشپزخانه

در زمان آشپزی انواع رایحه و ذرات آزاد شده در هوا پخش می‌شوند. اگر هواکشی مانند هود نباشد روی تمام سطوح آشپزخانه چربی و کثیفی می‌نشیند و جدا از ازبین‌بردن جلوه آشپزخانه، باید مدام به تمیزی آشپزخانه بپردازید. اگرچه که پاک کردن چربی روی سطوح به آسانی انجام نمی‌گیرد! درصورتی که هود آشپزخانه با مکش قوی خود تمامی این ذرات را به‌درون خود می‌کشد و فضای آشپزخانه را از بوی پخت و پز و کثیفی پاکسازی می‌کند. هود جدا از تمیزکردن محیط، کاربردهای دیگری هم دارد که شامل موارد زیر است.

  • فراهم کردن نور مناسب برای آشپزی
  • کمک به تمیز نگه‌داشتن آشپزخانه
  • کاهش خطر مسموم شدن با گاز مونوکسید کربن
  • کاهش گرمای آشپزخانه و خنک‌سازی محیط
Kitchen hood buying guide Everything you need 1.webp راهنمای خرید هود آشپزخانه

معرفی انواع هود آشپزخانه

در بازار انواع مختلف هود آشپزخانه موجود است که شامل برندهای گوناگون با کارایی، قیمت و ظاهر متفاوت هستند. در راهنمای خرید هود آشپزخانه به مدل‌های مختلف و نیز مزایا و معایب آن در زیر اشاره شده است.

هود زیرکابینتی

یکی از انواع قدیمی هود آشپزخانه، هود زیرکابینتی می‌باشد. این نوع هود به زیر کابینت بالای اجاق‌گاز نصب می‌شود.

  • مزایا: قیمت ارزان‌تر، نصب آسان، نیاز به فضای کم
  • معایب: تولید صدای زیاد، نسبت به مدل‌های جدید مکش کمتری دارد.

هود شومینه‌ای

تمام مشخصاتی که هود زیرکابینتی دارد، هود شومینه‌ای هم از آنها برخوردار است. اما هود شومینه‌ای دارای اندازه‌ای بزرگتر و یک دودکش است. این هود به‌طور معمول به دیوار یا سقفی که بالای گاز است نصب می‌شود.

  • مزایا: نصب راحت، طرح‌های متنوع، مکش پرقدرت، دارای سنسور جذب دود
  • معایب: ابعاد بزرگ

هود جزیره‌ای

هود آشپزخانه جزیره‌ای، یک نوع هود شومینه‌ای به‌شمار می‌رود که به سقف قسمت جزیره آشپزخانه نصب می‌شود. آشپزخانه‌های جزیره‌ای بهترین نوع دودکش برای آنها، هود جزیره‌ای می‌باشد. این نوع هود در سبک‌ها و ظواهر مختلفی تولید شده‌اند.

  • مزایا: طراحی مدرن و شیک
  • معایب: قیمت بیشتر نسبت به سایرین، نصب سخت، نیازمند کانال کشی

هود مورب

یکی دیگر از انواع هود شومینه‌ای، هود مورب می‌باشد. این هود از طراحی پیشرفته، کارآمد و ظریف تشکیل شده است. هود مورب قابلیت‌های هوشمندانه‌ای دارد.

  • مزایا: صدای کم، طول عمر زیاد موتور، طراحی شیک
  • معایب: قدرت مکش کمتر نسبت به هود شومینه‌ای

هود توکار یا مخفی

هود آشپزخانه مخفی درواقع هودی کوچک و فشرده می‌باشد که برای آشپزخانه‌های نقلی مناسب است. همان‌طور که از اسم این هود پیداست در کابینت بالای اجاق‌گاز تعبیه می‌شود. درصورتی که آشپزخانه یا اجاق‌گاز شما بزرگ است این هود مناسب شما نیست. زیرا پاسخ‌دهی آن برای آشپزخانه‌هایی با ظرفیت کم است.

  • مزایا: کوچک ‌بودن، زیباکردن آشپزخانه‌های کوچک، نصب راحت، قیمت ارزان‌تر
  • معایب: صدای بیشتر نسبت به هود مورب، قدرت مکش پایین‌تر نسبت به تمام مدل‌ها به‌دلیل کوچک بودن

به طور کلی راهنمای خرید هود آشپزخانه به شما آگاهی بهتری در زمینه انتخاب هود آشپزخانه مناسب خواهد داد. در ادامه به بررسی نکات بیشتری خواهیم پرداخت.

نکات خرید هود آشپزخانه

راهنمای خرید هود آشپزخانه

هر شخصی برای خرید هود آشپزخانه، با توجه به معیارها و گزینه‌هایی که دارد به دنبال هود مناسب است. اما استفاده از راهنمای خرید هود آشپزخانه هم بسیار مهم است؛ از این رو در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ابعاد هود

برای خرید هود باید مطابق اندازه اجاق‌گاز و آشپزخانه خود گزینه‌ای را انتخاب کنید. البته که این‌کار واجب نیست. به‌طور کلی برای خرید مناسب ابتدا جای هود را مشخص و اندازه‌گیری کرده سپس به انتخاب هود بپردازید.

قدرت مکش هود آشپزخانه

به‌طور کلی قدرت مکش هرچقدر بیشتر باشد تهویه هوای بهتری در آشپزخانه خواهید داشت. هودهایی که ابعاد بزرگتری دارند مکش بیشتری دارند اما ممکن است تولید صدای بیشتری هم داشته باشند.

ظاهر هود

برخی از هودها با اینکه کارایی بالایی دارند اما از نظر ظاهر جلوه‌ای به آشپزخانه شما نمی‌دهند. درصورتی که می‌خواهید هود مورد نظر ظاهری شیک داشته باشد می‌توانید از هودهای جدید و مدرن استفاده کنید. هودهای شومینه‌ای، جزیره‌ای و مورب مثالی برای این موضوع هستند.

تولید صدای هود

اکثر انواع هود آشپزخانه حداقل زمانی که در درجه بالای خود هستند صدای بلندی تولید می‌کنند. در مدل‌های جدید سعی شده است تا حد امکان صدای آنها کم و کمتر شود.

تهویه هود

انواع هود آشپزخانه به‌طور کلی یا مجرایی برای خروج هوای دریافت‌شده توسط سیستم دارند و یا اینکه از فیلتری برخوردارند که ذرات را به خود جذب می‌کند. معمولا هودهایی که دارای مجرایی برای خروج هوا هستند کارایی بهتری دارند اما نصب دشوارتر و هزینه بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند.

سرعت فن هود آشپزخانه

معمولا اکثر هودها در سرعت فن خود از چندین گزینه برخوردارند. در حالی‌که داشتن دو الی سه گزینه در سرعت فن کافی است اما داشتن تعداد بیشتر گزینه‌های سرعت در فن را بعضی‌ها یک مزیت تلقی می‌کنند. مواردی که ذکر شد غالبا در دفترچه راهنمای خرید هود آشپزخانه آورده می‌شود.

سرعت فن هود آشپزخانه

قیمت هود

قیمت هود در انتخاب شما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بگذارد. ازاین‌رو که هرچه کارایی هود بیشتر باشد و برند باکیفیت‌تری داشته باشد قاعدتا از قیمت بالاتری هم برخوردار است. اما در هر صورت شما باید با توجه به بودجه مدنظر خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

کلام آخر

به‌طور کلی خرید بهترین هود آشپزخانه بستگی به فاکتورهایی زیادی دارد. اما اول شما باید معیارهای مورد نظر خود و آشپزخانه خود را در نظر بگیرید و سپس به انتخاب هود بپردازید. فاکتورهایی همچون سرعت فن، اندازه، کارایی، صدای موتور و زیبایی هود، که در راهنمای خرید هود آشپزخانه ذکر شده است، در این امر مهم هستند و درصورت رعایت آنها می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا