آرایشی و بهداشتی

با اصول اولیه مراقبت از پوست آشنا شوید

دکوراتیو در دیجی کالا

شکی در این موضوع نیست که نباید به مراقبت از پوست به چشم کاری اضافه و تجملاتی نگاه کرد. زیرا دلایل زیادی نشان می‌دهد که مراقبت از پوست یک ضرورت است. با این حال، انتخاب اصول و محصولات مناسب برای زیبا نگه‌داشتن پوست می‌تواند برای هر فردی گیج‌کننده باشد. درست به همین دلیل، ما در ادامه‌ی این مطلب تلاش می‌کنیم تا شما را با اصول مراقبت از پوست آشنا کنیم و مراحل نظم‌دادن به روتین پوستی را به شما آموزش دهیم.

چرا آشنایی با اصول مراقبت از پوست ضروری است؟

در چند سال گذشته، بازار محصولات و خدمات مراقبت از پوست رونق گرفته است. در حالی که وجود گزینه‌ها و فرمولاسیون‌های متفاوت برای مراقبت از پوست به نفع شما خواهد بود اما این موضوع می‌تواند کمی گیج‌کننده نیز باشد. به‌ویژه این اتفاق زمانی پیش می‌آید که شما در این زمینه فردی مبتدی باشید و اصول مراقبت از پوست را نشناسید.

اگر چه افراد دارای پوست‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند اما رعایت تعدادی از اصول اولیه‌ی مراقبت از پوست برای همه موثر خواهد بود. ما نیز در ادامه‌ی این مطلب به معرفی همین اصول می‌پردازیم.

پاکسازی و شستشوی پوست

1. پاکسازی و شستشوی پوست

متخصصان پوست معتقدند که شستشوی پوست صورت باید روزی 2 بار – یک بار در روز و یک بار در شب – انجام شود. شستشوی روزانه باعث می‌شود عرق یا روغن مو که ممکن است در طول شب روی پوست شما قرار گرفته باشد پاک شود. با این حال اگر پوست خشکی دارید می‌توانید در شستشوی صبحگاهی، صورتتان را تنها با آب و بدون مواد شوینده تمیز کنید.

با این وجود حواستان باشد که از شستشوی شبانه به هیچ‌وجه صرف نظر نکنید. در طول روز مواد آلاینده، آلودگی‌ها، مواد آرایشی و چربی‌ روی پوست شما می‌نشینند و اگر قبل خواب صورت خود را تمیز نکنید، در طول شب باعث ایجاد مشکلات پوستی نظیر آکنه می‌شوند.

متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند که اگر تا به‌حال از شوینده‌ی پوست استفاده نکرده‌اید، با یک پاک‌کننده‌ی ملایم و آبرسان شروع کنید. همچنین حواستان باشد که شوینده‌های عطری پوست شما را خشک می‌کنند و گزینه‌ی مناسبی برای خرید نیستند.

استفاده از محصولات مرطوب‌کننده و آبرسان

2. استفاده از محصولات مرطوب‌کننده و آبرسان

در مرحله‌ی بعد، لازم است که از یک محصول مرطوب‌کننده یا آبرسان استفاده کنید. این محصول می‌تواند کرم، ژل یا سرم باشد. شما می‌توانید هر نوع محصول آبرسانی را انتخاب کنید اما حواستان باشد که حتما بدون عطر و بدون روغن باشد. زیرا این دسته از محصولات برای هر نوع پوستی مناسب هستند.

فراتر از این معیارها، می‌توانید در این مرحله محصولی را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات اضافه برای حل مشکلات پوستی شما باشد. به‌طور مثال اگر پوستی مستعد آکنه دارید، از یک مرطوب‌کننده‌ی ضد آکنه استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌ها معمولا شامل 3 گروه از مواد هستند که در ادامه کارکرد آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • اسید هیالورونیک: پوست را نرم می‌کند و رطوبت از دست‌رفته را به پوست بازمی‌گرداند.
  • سرامیدها: برای استحکام سد پوستی و سلامت کلی پوست افرادی که با خشکی پوست و اگزما درگیر هستند مناسب است.
  • ویتامین سی: باعث محافظت آنتی اکسیدانی و درخشندگی پوست می‌شود.

همچنین به خاطر داشته باشید که شستشوی بیش از حد پوست بدون استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان مناسب منجر به تولید بیش از حد چربی روی پوست شما می‌شود. بنابراین اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید نباید استفاده از مرطوب‌کننده را کنار بگذارید.

3. حفاظت از پوست در برابر نور خورشید

استفاده از محصولات ضد آفتاب، اولین خط دفاعی و محافظ شما در برابر ابتلا به سرطان پوست است. حتی اگر قرار نیست هیچ‌کاری برای مراقبت از پوست خود انجام دهید، محافظت از پوست در برابر نور خورشید همان کاری است که نباید به هیچ‌وجه آن را کنار بگذارید.

از نظر متخصصان، باید کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که 30SPF یا بالاتر از آن را داشته باشد. همچنین فراموش نکنید که محصولات ضد آفتاب تنها مخصوص روزهای آفتابی و تابستانی نیستند و باید هر روز از آن‌ها استفاده کرد. حتی در هوای ابری هم استفاده از ضد آفتاب را از یاد نبرید و آن را 2 ساعت یکبار روی پوست خود تمدید کنید.

حفاظت از پوست در برابر نور خورشید

براساس نیاز خود یک مرحله اضافه کنید

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، اصول مراقبت از پوست فقط به چند موردی که به آن اشاره شد خلاصه نمی‌شود. برای داشتن پوستی سالم‌تر و مراقبت از پوست به بهترین شکل ممکن، باید نیازهای پوستتان را بشناسید و براساس آن‌ها روتین پوستی مخصوص خود را بسازید.

یکی از عادت‌های موثر بر سلامت پوست شما، لایه‌برداری با استفاده از محصولات حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) یا بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs) است. از سوی دیگر، استفاده از ماسک‌های ورقه‌ای یا کرمی هم می‌تواند بعضی از مشکلات پوستی خاص شما مانند خستگی، تیرگی یا آکنه را رفع کند. با این حال یادتان باشد که استفاده از ماسک یا لایه‌بردار نباید به‌صورت روزانه انجام شود و وابسته به نیاز و نوع پوست شما ممکن بیشتر از هفته‌ای یک بار به استفاده از این محصولات نیازی نداشته باشید.

انتخاب شما برای مراقبت از پوست چیست و در حال حاضر از چه محصولاتی استفاده می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را در ادامه‌ی همین صفحه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا