آرایشی و بهداشتی

با اصول مراقبت از پوست در فصل سرد آشنا شوید: 12 روش کاربردی

دکوراتیو در دیجی کالا

بروزرسانی در 7 تیر 1401

مراقبت از پوست در فصل سرد اهمیت بسیار بالایی دارد. به این دلیل که با نزدیک شدن به زمستان همه‌ی افراد در معرض آسیب‌های پوستی نظیر خشکی پوست قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید در پاییز و زمستان امسال به‌خوبی از پوست خود مراقبت کنید، این مطلب را بخوانید تا با اصول مراقبت از پوست در فصل سرد آشنا شوید.

نکات کلیدی برای مراقبت از پوست در زمستان
  1. پوست خود را روزانه مرطوب کنید
  2. پوست خود را تمیز کنید ولی زیاده روی نکنید
  3. استفاده از آب گرم و صابون را محدود کنید
  4. از پوست خود در برابر باد سرد محافظت کنید
  5. از سرمای شدید دوری کنید
  6. از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید
  7. از برنزه شدن در زمستان خودداری کنید

چرا مراقبت از پوست در فصل سرد اهمیت دارد؟

همیشه تغییر فصل می‌تواند برای شما استرس‌زا باشد. به‌خصوص زمانی که از فصل‌های گرم وارد فصل‌های سرد سال می‌شوید. این تغییرات آب‌وهوا می‌توانند پوست شما را کدر و پیر نشان دهند یا باعث بیماری‌های پوستی مانند آکنه و اگزما شوند. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد با تغییر فصل مرتکب می‌شوند این است که مراقبت از پوست در فصل سرد سال را دست‌کم می‌گیرند.

با این حال ما در این مطلب از مرجی توصیه‌هایی را برای شما فهرست کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها می‌توانید روتین مراقبت از پوست خود در فصل سرد را بچینید.

1. از خوردن میوه و سبزیجات غافل نشوید

سبزیجات و میوه‌های زمستانی سرشار از آنتی اکسیدان هستند. خوراکی‌هایی مانند کرن‌بری، بلوبری، کدو تنبل، انار و کدو می‌توانند پوست شما را از آسیب‌های احتمالی ناشی از فصل سرما نجات دهند. این میوه‌ها و سبزیجات از درون بدن بر سلامت پوست شما تاثیر می‌گذارند و در کنار سایر توصیه‌های مراقبت از پوست در فصل سرما به شما ظاهری جوان و زیبا هدیه می‌دهند.

2. برای مراقبت از پوست در فصل سرد، دمای خانه خود را بیش از حد بالا نبرید

به نظر می‌رسد افزایش دادن دمای خانه یک امر طبیعی در فصل زمستان است. با این وجود، بالا بردن دمای خانه باعث خشکی هوا و در نهایت خشکی بیشتر پوست می‌شود. در نتیجه برای مراقبت از پوست در فصل سرد و جلوگیری از خارش و پوسته‌پوسته شدن پوستتان بر اثر خشکی، خانه خود را بیش از اندازه گرم نکنید.

3. از دستگاه رطوبت‌ساز خانگی کمک بگیرید

پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ رطوبت هوای خانه‌ی خود، از دستگاه رطوبت‌ساز خانگی کمک بگیرید. بهتر است میزان رطوبت دستگاه را روی عددی بین 45 تا 55 درصد تنظیم کنید. به این ترتیب، رطوبت هوا باعث می‌شود پوست شما رطوبت طبیعی خود را حفظ کند.

 جدیدترین دستگاه‌های رطوبت‌ساز خانگی

4. به جای آب داغ، با آب گرم حمام کنید

ما می‌دانیم که دوش آب داغ در یک صبح سرد زمستانی می‌تواند احساس بسیار خوشایندی داشته باشد. با این وجود، آب داغ چربی طبیعی پوست شما را از بین می‌برد و باعث می‌شود پوست شما خشک‌تر از همیشه باشد. بنابراین برای دوش‌های زمستانی تنها به مدت 15 دقیقه از آب ولرم استفاده کنید و به‌هیچ عنوان با آب داغ دوش نگیرید.

5. استفاده از صابون‌های قوی را کنار بگذارید

به‌طور معمول صابون‌های عطری، خوشبو کننده و آنتی باکتریال برای مراقبت از پوست در فصل سرد مضر هستند؛ زیرا رطوبت طبیعی پوست شما را از بین می‌برند. بنابراین برای مراقبت از پوست در فصل زمستان، به دنبال استفاده از صابون‌های ملایم و بدون عطر باشید.

از محصولات مرطوب‌کننده‌ی پوست استفاده کنید

6. از محصولات مرطوب‌کننده‌ی پوست استفاده کنید

بعد از حمام، آب اضافه را از روی پوست خود پاک کنید و در حالی که هنوز سطح پوستتان رطوبت دارد از مرطوب‌کننده‌ی بدن استفاده کنید.

کرم مرطوب کننده دست و بدن هیشو ریک مدل باکارات رژ حجم 180 میلی لیتر

کرم مرطوب کننده دست و بدن هیشو ریک مدل باکارات رژ حجم 180 میلی لیتر

مشخصات

  • حجم
    180 میلی‌لیتر
  • وزن
    220 گرم
  • راهنمای استفاده
    مقدار مناسبی از کرم را روی پوست دست و بدن ، روزانه چندین مرتبه استفاده نمائید .
  • کشور مبدا برند
    ایران
  • سایر مشخصات
    رایحه عطر BACCARAT ROUGE
  • شماره مجوز
    1425/ظ/52
  • نوع عصاره
    روغن آووکادو ، روغن آرگان
  • مشخصات ویژه
    معطر
  • ترکیبات
    بدون پارابن
  • سازگار با پوست‌های
    انواع پوست
  • جنس محفظه
    پلاستیک
  • نوع محفظه
    پمپی
  • صادر کننده مجوز
    سازمان غذا و دارو
  • ویتامین‌های موجود
    B5
  • E
59,000 49,580 تومان
مشاهده محصول در دیجی کالا

7. لباس نرم بپوشید

از پوشیدن لباس‌هایی که باعث سایش پوست و تحریک آن می‌شوند خودداری کنید. پارچه‌هایی از جنس پشم یا پلی‌استر نباید به‌طور مستقیم با پوست شما، به‌ویژه در قسمت گردن، در تماس باشند. بنابراین زمان پوشیدن این لباس‌ها، حتما از یک لایه لباس زیرین هم استفاده کنید تا جلوی تماس این مواد با پوست شما را بگیرد. به‌طور کلی، پارچه‌های پنبه‌ای بهترین گزینه برای استفاده در زمستان هستند.

پروفروش ترین محصولات مرطوب کننده پوست

8. کف پای خود را مرطوب کنید

برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، مرطوب‌کننده‌ی بدن شما برای حفظ رطوبت کف پا کارایی لازم را ندارد. به همین دلیل باید برای مراقبت از پوست پا در فصل سرد از کرم‌های غلیظ‌تر با قدرت آبرسانی بالاتری استفاده کنید.

تعداد دفعات لایه‌برداری پوست را کاهش دهید

9. تعداد دفعات لایه‌برداری پوست را کاهش دهید

در فصل‌های سرد سال، پوست شما از همیشه تحریک‌پذیرتر خواهد بود. بنابراین باید تعداد دفعات لایه‌برداری پوست خود را نسبت به آنچه در بهار و تابستان انجام می‌دادید کمتر کنید. همچنین برای مراقبت از پوست در فصل سرد، استفاده از مرطوب‌کننده پس از لایه‌برداری را از یاد نبرید.

10. شامپو خود را عوض کنید

 ایده خوبی است که در فصل زمستان برای دوش گرفتن و شستشوی بدن و سر شامپوی فعلی خود را با یک شامپویی که حاوی مرطوب‌کننده نیز می‌باشد عوض کنید. به‌خصوص اگر اکنون در حال استفاده از یک شامپوی بدن یا سر معمولی هستید که حاوی مواد خشک‌کننده نیز می‌باشد. البته می‌توانید برای جلوگیری از خشکی و کم‌آبی، چند دقیقه بعد از دوش گرفتن از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

کرم مرطوب کننده دست و صورت شون مدل عصاره آووکادو حجم 75 میلی لیتر

کرم مرطوب کننده دست و صورت شون مدل عصاره آووکادو حجم 75 میلی لیتر

مشخصات

  • حجم
    75 میلی‌لیتر
  • کشور مبدا برند
    ایران
  • سایر مشخصات
    - ضد التهاب و آبرسان- جبران رطوبت از دست رفته پوست- موجب نرمی و لطافت پوست- فرایند پیری را به تعویق انداخته- حاوی ویتامین E
  • شماره مجوز
    9139190732566262
  • مشخصات ویژه
    دارای ویتامین
  • ترکیبات
    دارای عصاره
  • سازگار با پوست‌های
    معمولی
  • جنس محفظه
    پلاستیک
  • نوع محفظه
    تیوپی
  • صادر کننده مجوز
    سازمان غذا و دارو
  • ویتامین‌های موجود
    A
  • E
31,000 20,800 تومان
مشاهده محصول در دیجی کالا

11. زیادتر آب بنوشید

کارشناسان توصیه می‌کنند که بدن انسان در فصل سرد زمستان نیز مانند تابستان به آب کافی احتیاج دارد. با جدی گرفتن مصرف کافی آب و نیز مایعات گرم در زمستان در شرایط جسمی سالم‌تری قرار خواهیم گرفت و نیز پوست ما از آسیب احتمالی کم‌آبی در اثر سرمای زمستانه در امان خواهد ماند. مصرف آب کافی در زمستان پوست ما را مرطوب نگه‌داشته و بر جوانی و زیبایی ظاهری و باطنی آن را تأثیر مثبت می‌گذارد.

12. مراقبت از پوست دربرابر خورشید

یکی از اصول اساسی مراقبت از پوست در فصل سرد، محافظت از پوست در برابر آفتاب است. اشعه ماوراء بنفش نامرئی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به یک خطر غیرقابل محسوس تبدیل می کند. پوست دارای سیستم های دفاعی در برابر تشعشعات خورشیدی است، مانند تولید ملانین یا آزادسازی آنتی اکسیدان ها. با این حال، توانایی طبیعی برای فیلتر کردن تمام اثراتی که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بر بدن دارد را ندارد.

 

سخن پایانی:

به خاطر داشته باشید که کاهش درجه حرارت بدن می‌تواند باعث کاهش میزان رطوبت بدن شما از راه تنفسی و پوستی شود. در حالی که رژیم غذایی و نوشیدن آب به مقدار زیاد برای مراقبت از پوست در فصل زمستان بسیار مهم است، تغییر عادات غلط مانند دوش گرفتن با آب داغ نیز در فصول سرد سال ضروری خواهد بود.

بنابراین مراقبت از پوست در فصل سرد زمستان بسیار ضروری است. در نهایت اگر از خشکی پوست شدید رنج می‌برید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. متخصص پوست می‌تواند نوع پوست شما را تجزیه‌وتحلیل کند و روتین پوستی شما را بهبود دهد. در بعضی از موارد، پوست خیلی خشک می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل بزرگ‌تر مانند دیابت یا کم‌کاری تیروئید باشد.

اگر شما هم در این زمینه تجربه یا راهکاری دارید، حتما نظرات خود را در انتهای همین صفحه با ما و سایر خوانندگان به‌اشتراک بگذارید. راستی شاید مقاله اصول اولیه مراقبت از پوست برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

کدام محصولات مراقبت از پوست در فصل سرد مفید هستند؟

متخصصان توصیه می‌کنند محصولات مراقبت از پوست مانند تونر صورت، کرم دور چشم، ماسک‌های ورقه‌ای صورت، ژل‌های مرطوب کننده صورت، کرم‌های شب و محصولات حاوی ویتامین C و نیز SPF دار استفاده کنید.

در فصل زمستان برای مراقبت از پوست چیکار کنم؟
به طور خلاصه: از ماسک صورت آبرسان، از ژل شستشوی صورت ملایم، از کرم مرطوب کننده دست و صورت، از کرم ضدآفتاب زمستانه و از یک دستگاه بخور هوا استفاده کنید. البته فراموش نکنید که باید به روتین پوستی خود در زمستان اهمیت بدهید. راستی با آب بسیار داغ دوش نگیرید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا